Narzędzia warsztatowe, sprzęt budowlany oraz elektronarzędzia w leasing?


Leasing to bardzo chętnie wybierana przez przedsiębiorców forma finansowania zakupów do firmy. Najczęściej kojarzy się z nabywaniem samochodów. Jednak leasing można wykorzystać z powodzeniem także do finansowania sprzętu budowlanego, elektronarzędzi, maszyn budowlanych i to zarówno tych małych, jaki tych większych.

Branża leasingowa w Polsce rozwija się dynamicznie już od 25 lat, rosnąc średnio co roku o +19%. Od 1995 roku skumulowana wartość inwestycji sfinansowanych leasingiem w naszym kraju wyniosła ponad 628 mld zł. Polska branża leasingowa to – za http://leasing.org.pl – już piąty rynek leasingu w Europie. W samym tylko 2019 roku finansowanie leasingiem w Polsce osiągnęło wartość prawie 78 mld zł. Co istotne, ponad połowa klientów firm leasingowych to małe i mikrofirmy, których obroty nie przekraczają rocznie 5 mln zł. W ten sposób finansowane są coraz częściej nie tylko pojazdy, ale właśnie sprzęt budowlany, narzędzia remontowe oraz wszelkiego rodzaju maszyny automatyczne i ręcznie niezbędne do prac budowlanych, warsztatowych, elewacyjnych, dociepleniowych, dekarskich, remontowych, malarskich, wykończeniowych, renowacyjnych, naprawczych, glazurniczych czy elektrycznych.

Elektronarzędzia, lekki sprzęt budowlany, narzędzia remontowe i warsztatowe – co zrobić kiedy są potrzebne?

Profesjonalne narzędzia budowlane i wykończeniowe to sprzęt specjalistyczny, bez którego nie mogą się obejść firmy świadczące usługi ogólnobudowlane, konstrukcyjne, remontowe, meblarskie czy wykończeniowe. Jednocześnie to sprzęt stosunkowo lub bardzo drogi. Zarówno narzędzia warsztatowe Makita, elektronarzędzia Festool czy profesjonalny sprzęt budowlany Hilti to często wydatek kilkudziesięciu lub nawet kilkuset tysięcy złotych. O ile duże firmy są w stanie sfinansować taki zakup z własnych środków, o tyle mali przedsiębiorcy, jeśli nie chcą płacić za wszystko z własnej kieszeni, muszą szukać finansowania zewnętrznego. Najlepiej prostego i szybkiego, które można załatwić on-line i bez zbędnej dokumentacji. Natomiast by narzędzia specjalistyczne można było odebrać bezpośrednio od dostawcy. Z tym nie będzie żadnego problemu.

Zanim jednak rozpocznie się poszukiwanie formy finansowania i samego sprzętu, warto dokładnie się zastanowić, czy na danym etapie funkcjonowania firmy rzeczywiście potrzebna jest taka inwestycja. Najczęściej nowe narzędzia budowlane i sprzęt do firmy remontowej potrzebny jest w kilku przypadkach. Przede wszystkim przy rozruchu takiego biznesu. Start-upy w branży budowlano-remontowej poszukują sprzętu do elewacji, agregatów tynkarskich, maszyn do malowania, narzędzi glazurniczych, przyrządów dekarskich, sprzętu do ocieplenia, rusztowań, narzędzi meblarskich i całej gamy wyposażenia w elektonarzędzia. To do nich skierowany jest uproszczony leasing na narzędzia. Po kilku latach intensywnej eksploatacji sprzęt budowlany a szczególnie narzędzia do prac wykończeniowych zużywa się. Konieczne staje się wtedy odnowienie parku sprzętowego. Także w przypadku zdobycia dużego kontraktu remontowo-budowlanego może być konieczne dokupienie dodatkowych maszyn i narzędzi. Gdy właśnie jedna z takich sytuacji ma miejsce, trzeba się zastanowić jaką formę finansowania tego sprzętu wybrać by pozyskać go łatwo i jak najszybciej?

Jak sfinansować potrzebny sprzęt remontowy, budowlany i warsztatowy?

Jeśli narzędzia i sprzęt do prac wykończeniowych oraz budowlanych jest potrzebny na danym etapie rozwoju firmy, kluczową kwestią staje się sposób sfinansowania ich zakupu. Jedna z opcji to skorzystanie z finansowania własnego. To ryzykowne posunięcie szczególnie w przypadku małej firmy. Zamiast zamrażać środki w maszyny i narzędzia, lepiej stworzyć poduszkę finansową na tzw. czarną godzinę. Mogą pojawić się bowiem zatory płatnicze, które wpłyną negatywnie na płynność firmy. Boryka się z nimi 63% przedsiębiorców z sektora MŚP, jak podaje KRD. Czy warto zatem pozbywać się własnych środków  w nadmiarze i kupować sprzęt? Rozsądniejszym rozwiązaniem jest poszukanie zewnętrznego źródła, które sfinansuje zakupy specjalistycznych narzędzi bez ryzyka, że gdy w branży powinie się nam noga to nie będziemy mieli czym zapłacić za bieżące zobowiązania.

Bezplatna porownywarka leasingow

ZAMÓW LEASING NA SWOICH WARUNKACH

Odpowiedz na kilka pytań, które pozwolą porównać oferty towarzystw leasingowych. Proces jest szybki i prosty oraz nie wpływa na ocenę zdolności finansowej Twojej lub Twojej firmy.

Jakie finansowanie na narzędzia i sprzęt wybierają przedsiębiorcy?

Dwa najpopularniejsze zewnętrzne źródła finansowania to kredyt bankowy i leasing na narzędzia i maszyny. Bank wydaje się naturalnym miejscem, gdy przedsiębiorca szuka pieniędzy na zakup nowego sprzętu remontowo-budowlanego oraz rozwój. Niestety, banki z kwartału na kwartał zaostrzają wymagania wobec firm, co w praktyce znacznie ogranicza dostępność pieniądza z tego źródła. Dobrze pokazują to dane. W 2016 roku odsetek odrzuconych wniosków o kredyt dla firm wynosił 14,1%. W 2019 roku banki odmawiały finansowania już co piątemu przedsiębiorcy. Po epidemii COVID-19 sytuacja stała się jeszcze gorsza, ponieważ wiele branż jest uważanych za bardziej ryzykowne. W takiej sytuacji banki podchodzą z rezerwą i mniej chętnie finansują potrzeby takich firm.

Co więcej, kredyt na inwestycję , nieważne czy małą czy dużą, nie tylko dostać trudno, ale nie jest on pozbawiony istotnych wad. Przede wszystkim obniża zdolność kredytową firmy, która go zaciągnęła. Gdy trzeba będzie wziąć szybko na przykład kredyt obrotowy, może być z tym problem – w rejestrach bankowych widniejemy już bowiem jako dłużnicy, którzy spłacają kredyt inwestycyjny. Nie bez znaczenia pozostają formalności. Sięgając po kredyt będzie trzeba przygotować bardzo wiele dokumentów, może nawet biznesplan i przebrnąć przez skomplikowane procedury. Najczęściej nie ma co liczyć na szybkie rozpatrzenie sprawy. Niekiedy trwa to nawet miesiąc. Nic dziwnego, że w tej sytuacji wielu przedsiębiorców decyduje się wybrać leasing elektronarzędzi lub wziąć sprzęt budowlano-remontowy w leasingu uproszczonym. Mowa tu oczywiście o leasingu operacyjnym (dysponujesz przedmiotem leasingu i możesz go wykupić lecz nie musisz po zakończeniu umowy), który jest korzystniejszy niż leasing finansowy.dla przedsiębiorców z branży budowlanej; szczególnie dla firm świadczących usługi remontowe, wykończeniowe, renowacyjne, meblarskie, glazurnicze, dekarskie, ociepleniowe, malarskie, elewacyjne, elektryczne, hydrauliczne czy pomiarowe.  

Dlaczego warto wybrać leasing lekkiego sprzętu budowlanego i elektronarzędzi?

Jeszcze do niedawna leasing kojarzył się głównie z zakupem nowych samochodów do firm. Jednak ta forma finansowania jest polecana także w przypadku innego rodzaju inwestycji. Warto tu odwołać się ponownie do danych Związku Polskiego Leasingu. Wynika z nich, że już 24% finansowania leasingiem dotyczy maszyn i innych urządzeń. Mało tego, ten segment zanotował w 2019 roku jako jeden z niewielu wzrost +4% w stosunku do 2018 roku. Dla porównania finansowanie samochodów spadło o -12%.

Dlaczego zatem coraz więcej przedsiębiorców z branży remontowej, meblarskiej, elektrycznej, hydraulicznej – generalnie ogólnobudowlanej – decyduje się nie tylko na leasing ciężkich maszyn budowlanych ale także wyposażenia warsztatowego? Przede wszystkim łatwiej dostać takie finansowanie niż kredyt w banku. Procedury są uproszczone i sprowadzone do minimum. W przypadku lekkiego sprzętu i elektronarzędzi dostaniemy leasing na oświadczenie! Przedsiębiorca nie musi przedstawiać dodatkowego zabezpieczenia, a wybrane narzędzia można pozyskać nawet w jeden dzień od złożenia e-wniosku o leasing. Co ważne, finansowanie ma szansę otrzymać nawet nowa firma, choć wymagany będzie minimalny wkład własny. Do tego ta forma finansowania nie wpływa negatywnie na zdolność kredytową leasingobiorcy – leasing operacyjny nie jest kredytem! Dużym atutem leasingu operacyjnego są również korzyści podatkowe albowiem raty leasingowe zaliczamy w pełni do kosztów uzyskania przychodu. Zmniejszamy w ten sposób zobowiązania fiskalne w podatku PIT/CIT, jak i VAT.   

Jakie korzyści daje leasing narzędzi i sprzętu warsztatowego lub budowlanego?

W przypadku leasingu operacyjnego przedmioty finansowania (czyli nasze narzędzia glazurnicze, wiertarki lub wkrętarki, poziomice laserowe, agregaty tynkarskie, gilotyny do paneli, spoinery do płyt gipsowo-kartonowych, zestawy do montażu ościeżnic,  mieszadła, szlifierki, betoniarki, piły, rusztowania) nie zostaną wliczone do majątku przedsiębiorcy. Dzięki temu może on wpisywać w koszty działalności gospodarczej całą ratę leasingową – zarówno część kapitałową, jak i odsetkową. W przypadku kredytu można odliczyć od podatku tylko odsetki. W leasingu odliczeniu podlega także opłata wstępna. Przedsiębiorca nie musi też płacić od razu całego podatku VAT (co ma miejsce w przypadku leasingu finansowego), ponieważ ten jest doliczany do każdej raty leasingowej. Do tego może odliczyć cały zapłacony w ramach faktury leasingowej VAT.

Kredyt i leasing operacyjny sprzętu budowlanego najlepiej porównać na przykładzie prostej kalkulacji. Przyjmijmy, że maszyna do układania kostki brukowej, którą chce kupić przedsiębiorca, kosztuje 500 000 zł netto, czyli 615 000 zł brutto. W naszym przykładzie dla uproszczenia przyjmijmy, że koszty brutto obydwu analizowanych form finansowania wynoszą 110%, a odsetki to 10% choć z reguły koszty kredytowe są wyższe od leasingowych. Koszty w leasingu i kredycie przedstawiają się następująco: 

Leasing operacyjnyKredyt inwestycyjny
Suma opłat leasingowych (110%)550 000 zł netto (676 500 zł brutto)676 500 zł
Odsetki50 000 zł netto (61 500 zł brutto)61 500 zł
Podatek VAT od odsetek11 500 złbrak
Łączny podatek VAT126 500 zł115 000 zł
Podatek dochodowy PIT/CIT (19%)104 500 zł106 685 zł
Realny koszt zakupu maszyny445 500 zł454 815 zł

Dzięki temu, że w leasingu można odliczać VAT od odsetek, koszt zakupu maszyny jest tańszy. W powyższym przykładzie dzięki leasingowi maszyny brukarskiej przedsiębiorca zaoszczędził 9 315 zł … a to pozwala mu na dodatkową, miłą choć niewielką inwestycję choćby w profesjonalne narzędzia Hilti, Festool, Makita, Bosch, DeWalt czy Hitachi.

Jakie dokumenty przygotować do leasingu na elektro-narzędzia i sprzęt?

Formalności, jakie musi wypełnić przedsiębiorca w przypadku leasingu, zależą tak naprawdę od konkretnej firmy leasingowej. W wielu przypadkach stosowana jest uproszczona procedura, która nie wymaga wielu dokumentów, a czas oceny klienta jest bardzo krótki. Wyróżnia się trzy rodzaje procedur uproszczonych:

  • bez dokumentów finansowych,
  • z dokumentami finansowymi
  • na oświadczenie.

W pierwszej opcji warunki udzielania leasingu wymagają następujących dokumentów:

  • Faktura VAT pro forma na wybrany sprzęt.
  • Specyfikacja techniczna maszyny/narzędzia.
  • Dane z dowodu osobistego przedsiębiorcy, jeśli prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna.
  • Wypełniony i podpisany formularz wniosku o leasing.

W przypadku procedury z dokumentami finansowymi oprócz wyżej wymienionych potrzebne są dodatkowo:

  • Deklaracja PIT/CIT za ostatni rok podatkowy.
  • Podsumowanie książki przychodów i rozchodów za ostatni kwartał (w przypadku osób fizycznych) lub bilans oraz rachunek zysków i strat (przy spółkach kapitałowych).

Jak najprościej wziąć narzędzia w leasing?

Gdy realizowana jest procedura leasingu na oświadczenie, przedsiębiorca nie przedstawia żadnych dokumentów finansowych, a tylko podpisuje oświadczenie o wysokości przychodów, kosztów i wysokości dochodu za ostatni rok.

Należy dodać, że leasingobiorca powinien dodatkowo przygotować się na wkład własny od 5% do 20%, chociaż w przypadku procedury uproszczonej uzupełnionej o dokumenty finansowe można liczyć na oferty bez wpłaty inicjalnej.

Warto jednak podkreślić, iż w ostatnim czasie wiele firm leasingowych nieco zaostrzyło warunki przyznawania finansowania z powodu kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa. Wiąże się to m.in. z surowszą oceną klienta i podniesieniem poziomu owej wpłaty własnej.

Gdzie dostać leasing na narzędzia i sprzęt budowlano-remontowy?

Na polskim rynku działa bardzo wielu leasingodawców. Część z nich to klasyczne firmy finansowe, które skupiają się tylko na działalności leasingowej. Inne należą znowu do banków. Do tego przedsiębiorca może także korzystać z usług pośredników (brokerów) leasingowych. Warto wziąć pod uwagę ich usługi ze względu na to, że brokerzy leasingowi mają dostęp do ofert wielu różnych leasingodawców, dzięki czemu łatwiej negocjować im warunki finansowania wiedząc, co oferują poszczególni leasingodawcy. Doradcy leasingowi pomogą wypełnić też dokumenty i załatwić wszelkie formalności bez konieczności wizyty w oddziale. Doświadczenie w branży finansowej pozwoli też na dobór optymalnych warunków leasingu na sprzęt i narzędzia pod konkretnego przedsiębiorcę i przedmiotu leasingu.

Leasing narzędzi, sprzętu i maszyn budowlanych jest atrakcyjną alternatywą dla kredytu inwestycyjnego czy wydatków gotówkowych dla firm remontowych, wykończeniowych, budowlanych, hydraulicznych czy elektrycznych. Nie tylko łatwo otrzymać finansowanie leasingiem, ale również można skorzystać z optymalizacji podatkowej i w rezultacie kupić urządzenia czy elektronarzędzia taniej niż przy finansowaniu kredytem bankowym czy bez zbytniego angażowania własnej gotówki.

Adam Drzas zaprasza do SOS po leasing

ZAMÓW OFERTY OD WIELU FIRM.

Firmy leasingowe same zaproponują warunki.
Ja pomogę Ci w trafnym i szybkim wyborze najlepszej z nich.

Comments are closed.