Cz\u0119sto jednak spotykamy si\u0119 z brakiem wiedzy w tym zakresie w\u015br\u00f3d przedsi\u0119biorc\u00f3w. Twierdz\u0105 oni wtedy, \u017ce finanse ich firm nie ucierpi\u0105 na wydatku got\u00f3wkowym skoro dysponuj\u0105 jej nadmiarem. Przedmiot – pojazd, maszyna czy urz\u0105dzenie – b\u0119dzie przecie\u017c ich w\u0142asno\u015bci\u0105 a wszelkie formalno\u015bci zwi\u0105zane z zakupem oraz aspekty uj\u0119cia wydatku w kosztach b\u0119d\u0105 proste. Czy s\u0142usznie? Naszym zdaniem nies\u0142usznie. Sprawd\u017amy dlaczego?<\/p>\n\n\n\n
Dlaczego zakup got\u00f3wkowy samochodu powy\u017cej 150 tys z\u0142 jest ma\u0142o op\u0142acalny?<\/strong><\/p>Za\u0142\u00f3\u017cmy, \u017ce dzisiaj kupujesz za got\u00f3wk\u0119 samoch\u00f3d osobowy na firm\u0119 \u2013 zaliczysz go do \u015brodk\u00f3w trwa\u0142ych i b\u0119dziesz dokonywa\u0142 odpis\u00f3w amortyzacyjnych wg stawki 20%. Po 2 -3 latach chcesz go sprzeda\u0107. I tutaj mo\u017cesz bardzo du\u017co straci\u0107. Przy jego odsprzeda\u017cy bowiem – by poprawnie dokona\u0107 rozliczenia – b\u0119dziesz m\u00f3g\u0142 zaliczy\u0107 do koszt\u00f3w uzyskania przychod\u00f3w z tej transakcji tylko t\u0119 cz\u0119\u015b\u0107 ceny zap\u0142aconej przy zakupie auta, kt\u00f3ra nie przekracza limitu 150 000 z\u0142 i dodatkowo pomniejszonej o ju\u017c dokonan\u0105, w trakcie u\u017cytkowania auta przez firm\u0119, amortyzacj\u0119. Ostatecznie powoduje to, \u017ce Twoja firma zap\u0142aci bardzo du\u017cy podatek od tej sprzeda\u017cy.
Auto w leasingu, szczeg\u00f3lnie na kr\u00f3tki okres 2-3 lat z wysok\u0105 kwot\u0105 wykupu ratuje tu sytuacj\u0119!<\/strong>
Zatem czy auto w leasing czy za got\u00f3wk\u0119?<\/cite><\/blockquote>\n\n\n\nZ regu\u0142y wydatki inwestycyjne, co potwierdza praktyka i do\u015bwiadczenie ekonomiczne, powinny by\u0107 – przynajmniej w cz\u0119\u015bci – finansowane kapita\u0142em zewn\u0119trznym. Dlaczego? Gdy\u017c wtedy nie zwi\u0105zujemy z inwestycj\u0105 tylko w\u0142asnego kapita\u0142u. Co wi\u0119cej, mo\u017cemy nim dysponowa\u0107 do cel\u00f3w bie\u017c\u0105cej dzia\u0142alno\u015bci naszej firmy, kt\u00f3ra przynosi nam przecie\u017c doch\u00f3d.<\/p>\n\n\n\n
Zatem: skoro mog\u0119 wyda\u0107 na potrzeby w\u0142asne lub mojej firmy cudze pieni\u0105dze a koszt ich pozyskania b\u0119dzie ni\u017cszy ni\u017c osi\u0105gane przeze mnie zyski – czy to nie jest rozwi\u0105zanie dobre?<\/p>\n\n\n\n
Wykorzystamy wtedy wspominan\u0105 ju\u017c d\u017awigni\u0119 finansow\u0105 (wi\u0119cej o d\u017awigni<\/a>). Rozwijaj\u0105c jej w\u0105tek, nale\u017cy doda\u0107, i\u017c jej istota sprowadza si\u0119 do tego, \u017ce koszty w postaci rat za u\u017cyczony nam kapita\u0142 zewn\u0119trzny op\u0142acamy z przynosz\u0105cej nam doch\u00f3d dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. R\u00f3\u017cnica mi\u0119dzy tymi wielko\u015bciami (kosztem a dochodem) to nasz zysk. Warto zatem – przynajmniej cz\u0119\u015bciowo – finansowa\u0107 swoj\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 \u015brodkami zewn\u0119trznymi, np. leasingiem operacyjnym<\/a> a nie got\u00f3wk\u0105.<\/p>\n\n\n\nRoz\u0142o\u017cenie w czasie wydatk\u00f3w na zakup po\u017c\u0105danego przedmiotu i wsparcie si\u0119 finansowaniem zewn\u0119trznym jest rozs\u0105dnym zabiegiem. Got\u00f3wka nie jest wskazana w takich przypadkach. Szczeg\u00f3lnie, je\u015bli spodziewamy si\u0119, i\u017c rentowno\u015b\u0107 naszej dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej przewy\u017csza rentowno\u015b\u0107 lokat bankowych dost\u0119pnych na rynku. Pytanie zatem brzmi:<\/p>\n\n\n\n
Czy zatem bra\u0107 samoch\u00f3d w leasing czy za got\u00f3wk\u0119?<\/strong> Odpowied\u017a jest jednoznaczna – wybierz leasing. Zapewni Ci on najwi\u0119ksz\u0105 mo\u017cliw\u0105 optymalizacj\u0119 podatkow\u0105, roz\u0142o\u017cenie wydatk\u00f3w na raty oraz maksymalnie uproszczone procedury.<\/p>\n\n\n