Tutaj zamówisz leasing na samochód ciężarowy w 30 sek. Zapytanie o leasing ciężarówki wyślemy do 20 najlepszych firm leasingowych w Polsce z prośbą o oferty dla Ciebie. Oczekuj na kontakt z naszej strony.
Amortyzacja środków trwałych to jeden z podstawowych sposobów optymalizacji podatkowej – zwłaszcza we wszystkich firmach opierających swoją działalność na posiadanej flocie samochodów ciężarowych. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że amortyzacja może przebiegać na kilka różnych sposobów. Jak wygląda amortyzacja samochodu ciężarowego w firmie, jaką metodę wybrać i na co zwrócić uwagę wykupując ciężarówkę z leasingu operacyjnego? Poniżej dokładnie omówimy każde z tych zagadnień. Zapraszamy!
Amortyzacja samochodu ciężarowego – nowego środka trwałego w firmie
Samochody ciężarowe są bez wątpienia jednym z najdroższych składników majątku wielu firm – zwłaszcza tych z branży transportowej. Nie dziwi zatem fakt, iż przedsiębiorcy chętnie korzystają z dodatkowego wsparcia w postaci leasingu finansowego lub klasycznego kredytu, a zakupione samochody ciężarowe wprowadzają do ewidencji środków trwałych. Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych realnie obniża wysokość odprowadzanych podatków, ale należy pamiętać o tym, że metodę rozliczania środka trwałego warto dobrać do charakterystyki danej firmy.
Czym różnią się poszczególne metody i jakie obowiązują stawki amortyzacji na samochody ciężarowe? Sprawdzamy!
Środek trwały – czy jest i jakie musi spełnić warunki?
Zanim przejdziemy do samej amortyzacji, musimy wyjaśnić, czym tak naprawdę jest środek trwały. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, sprawy wcale nie ułatwiają obowiązujące przepisy, gdyż w części ogólnej nigdzie nie znajdziemy krótkiej i zwięzłej definicji, która powinna pojawić się chociażby w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych czy osób prawnych. Środek trwały zdefiniowano natomiast w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów, gdzie możemy przeczytać, że:
Amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1. Budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością.
2. Maszyny, urządzenia i środki transportu.
3. Inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub oddane do użytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu zwane środkami trwałymi.
W praktyce oznacza to, że dany sprzęt zaliczymy do środków trwałych, jeśli spełni cztery poniższe warunki:
- Kryterium własności – Aby składnik majątku mógł być uznany za środek trwały, podatnik musi być jego właścicielem lub współwłaścicielem – czyli wejść w jego posiadanie na przykład w drodze kupna lub wytworzenia.
- Przydatność do użycia – Środek trwały musi być kompletny i sprawny, tak aby w dniu przyjęcia do użytkowania pozwalał na jego wykorzystywanie w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i co ważne, bez narażania zdrowia i życia użytkowników.
- Przewidywany okres używalności – Co do zasady okres ten ustala sam przedsiębiorca i bierze tutaj pod uwagę okres eksploatacji tylko przez danego podatnika. Jeśli sprzęt ma być wykorzystywany krócej niż przez rok, wydatki na zakup mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Uwaga: minimalne okresy amortyzacji konkretnych sprzętów określa Klasyfikacja Środków Trwałych prowadzona przez GUS.
- Wykorzystanie środka trwałego – Ostatni z opisanych w ustawie warunków, to wykorzystywanie środka trwałego na potrzeby prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Co ważne, środek trwały może być także oddany w najem bez wpływu na odpisy amortyzacyjne, gdyż umowa najmu, dzierżawy bądź leasingu nie ma wpływu na prawo własności danego sprzętu. Dlatego właśnie w przypadku leasingu operacyjnego to leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, a nie leasingobiorca.
Amortyzacja samochodu – czym jest i jak wpływa na kwestie podatkowe?
Amortyzacja środka trwałego polega na rozliczaniu stopniowego zużycia danego składnika majątku poprzez systematyczne dokonywanie odpisów amortyzacyjnych zmniejszających podstawę opodatkowania w danym miesiącu. Ponieważ odpisy stanowią koszt uzyskania przychodu, są jedną z głównych metod optymalizacyjnych, co w praktyce pozwala realnie obniżyć wysokość należnego podatku dochodowego.
Każdy środek trwały ma przypisaną stawkę amortyzacji, a ich dokładny wykaz znajduje się w Klasyfikacji Środków Trwałych dostępnej między innymi na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. To właśnie tam każdy element majątku trwałego został sklasyfikowany w odpowiedniej kategorii i podgrupie, która określa jego bazową stawkę amortyzacji rocznej.
Jak wygląda amortyzacja samochodu ciężarowego w praktyce? W tym wypadku obowiązuje stawka 20%, a to oznacza, że ten środek trwały będzie amortyzowany przez 5 lat i rocznie do kosztów uzyskania przychodów zaliczymy 20% jego wartości. Gdy podzielimy wartość rocznej amortyzacji przez 12, to otrzymamy kwotę miesięcznego odpisu. Należy przy tym pamiętać, że to tylko jedna z możliwości, a poniżej omówimy dokładnie wszystkie dostępne metody.
Amortyzacja samochodu ciężarowego – metody do zastosowania
Samochody ciężarowe zaliczone do środków trwałych przedsiębiorcy mogą amortyzować kilka różnych sposobów: metodą liniową (w tym przyspieszoną oraz indywidualną), degresywną oraz jednorazową.
Metoda liniowa
Zdecydowanie najprostszą, a przy tym najczęściej wybieraną metodą jest liniowa amortyzacja środków trwałych. W tym wypadku przedsiębiorca zakłada, że dany środek trwały będzie zużywał się równomiernie przez cały okres użytkowania. Oznacza to, że comiesięczne odpisy amortyzacyjne będą miały równą wartość, którą wylicza się na podstawie określonej w KŚT stawki – dla auta ciężarowego wynosi 20%.
Liniowa amortyzacja samochodu ciężarowego przewiduje zatem, że środek trwały amortyzuje się przez pięć lat, a miesięczny odpis amortyzacyjny należy wyliczyć na podstawie poniższego wzoru:
(wartość środka trwałego netto * stawka amortyzacji) / 12 miesięcy
Metoda liniowa przyspieszona
Specyficzne warunki wykorzystywania niektórych środków trwałych dają przedsiębiorcom możliwość przyspieszenia amortyzacji poprzez zwiększenie określonej przez ustawodawcę stawki procentowej. Dzieje się tak między innymi w przypadku samochodów pozostających w intensywnym użyciu – na przykład w firmach spedycyjnych.
Ogólne zasady amortyzacji są tutaj takie same jak w wyżej opisanej podstawowej metodzie liniowej, z tą różnicą, że stawkę amortyzacji możemy pomnożyć przez określony współczynnik. Ich wartości mieszczą się w zakresie od 1,2 do 2,0. W grupie 7 KŚT, gdzie skatalogowane zostały środki transportu, obowiązuje mnożnik 1,4, co w praktyce oznacza, że w takiej sytuacji stawka wzrośnie do 28%, a jej okres amortyzacji skróci się do 3 lat i 7 miesięcy.
Jak już wspomnieliśmy, metoda liniowa przyspieszona dostępna jest tylko w ściśle określonych przypadkach zdefiniowanych dla środków transportu w następujący sposób:
- maszyny, urządzenia oraz środki transportu (z wyjątkiem morskiego taboru pływającego) używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymagających szczególnej sprawności technicznej.
Należy też pamiętać o tym, że przyspieszona amortyzacja liniowa obowiązuje wyłącznie w sytuacji, w której dany środek trwały wprowadzany jest do ewidencji po raz pierwszy.
Metoda liniowa indywidualna
Wyżej opisane metody amortyzacji liniowej dotyczą wyłącznie nowych samochodów ciężarowych. Wiemy jednak dobrze, że ze względu na wysokie ceny zakupu samochodów, ciągników i maszyn rolniczych przedsiębiorcy często decydują się na wprowadzenie do działalności gospodarczej sprzętu używanego. W tym wypadku ustawodawca przewiduje amortyzację liniową na zasadach indywidualnych.
Metoda indywidualna oznacza, że okres amortyzacji przedsiębiorcy mogą skrócić nawet dwukrotnie, a jej minimalny okres określa art. 22j ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż: (…) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych – 30 miesięcy.
W ten sposób stawka amortyzacji samochodu ciężarowego z 20% rośnie aż do 40% i pozwala amortyzować zakup (bez podatku VAT) w 30 miesięcy. Oczywiście należy pamiętać o tym, że jest to wartość maksymalna, a podatnicy mogą dostosować roczne stawki, o ile nie przekroczą minimalnego okresu amortyzacji dla danego sprzętu.
Indywidualna stawka amortyzacji – jakie wymagania?
Aby zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, środek trwały musi być używany lub ulepszony. Co to oznacza?
- W przypadku używanego środka transportu podatnik musi udowodnić, że przed jego nabyciem sprzęt był wykorzystywany przez inny podmiot przez okres co najmniej 6 miesięcy.
- Poprzez ulepszenie rozumiemy tutaj poniesienie wydatków na ulepszenie danego środka trwałego jeszcze przed jego wprowadzeniem do ewidencji. Wartość ulepszeń musi stanowić co najmniej 20% wartości początkowej.
Metoda jednorazowa
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na jednorazową amortyzację, zalicza całą kwotę netto wartości początkowej środka trwałego do kosztów uzyskania przychodu. W przeciwieństwie do pozostałych metod tutaj środek trwały amortyzuje się w tym samym miesiącu, co często wykorzystywane jest w celu zoptymalizowania kosztów podatkowych. Należy jednak podkreślić, że metoda jednorazowa dotyczy grupy 7 Klasyfikacji Środków Trwałych, ale z wyłączeniem samochodów osobowych. Wyjątki stanowią określone w art. 5A ustawy o PIT samochody o masie całkowitej poniżej 3,5 tony – na przykład VAN-y.
Metoda degresywna
Amortyzacja degresywna, zwana inaczej przyspieszoną, to metoda, według której wartość i wydajność środka trwałego maleje wraz z jego użytkowaniem. Dlatego właśnie w tym przypadku przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwiększonej stawki amortyzacyjnej, gdzie maksymalny mnożnik wynosi 2.0. Trzeba jednak podkreślić, że zmaksymalizowana stawka amortyzacji dla samochodu ciężarowego w wysokości 40% obowiązywać będzie tylko w pierwszym roku korzystania ze środka trwałego. W kolejnym roku podatkowym podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych stanowić będzie różnica początkowego kosztu zakupu środka trwałego netto i sumy miesięcznych odpisów amortyzacyjnych z roku poprzedniego.
Z podwyższonej stawki amortyzacji przedsiębiorca korzystać będzie do momentu zrównania się wartości miesięcznego odpisu z tym, jaki obowiązywałby w przypadku metody liniowej. Wtedy pozostała wartość do zamortyzowania rozliczana jest już według stawki amortyzacji liniowej, czyli 20% dla aut ciężarowych.
Kto może skorzystać z metody degresywnej?
Zgodnie z zapisami art. 22k ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z metody degresywnej skorzystają przedsiębiorcy wprowadzający do ewidencji środków trwałych maszyny i urządzenia z grup 3-6, 8 KŚT oraz środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych.
Amortyzacja nowego pojazdu ciężarowego – przykład
Aby zobrazować najpopularniejsze z metod amortyzacji nowego samochodu ciężarowego, posłużymy się przykładem, w którym do ewidencji środków trwałych wpiszemy pojazd o wartości 300 000 złotych netto:
Amortyzacja liniowa:
- 300000 (wartość początkowa bez podatku VAT) * 20% (roczna stawka amortyzacji) = 60 000 złotych odpisu rocznego.
- 60000 / 12 (miesięcy) = 5 000 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 60 miesięcy.
Amortyzacja liniowa przyspieszona:
- 300000 (wartość początkowa) * 28% (maksymalna indywidualna stawka amortyzacji dla aut ciężarowych) = 84 000 złotych odpisu rocznego.
- 84000 / 12 (miesięcy) = 7 000 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 3 lata i 7 miesięcy.
Amortyzacja ciągnika siodłowego wg najpopularniejszej metody liniowej
W przypadku ciągnika siodłowego zasada wyliczania wartości rocznego odpisu amortyzacyjnego będzie taka sama, ale zmieni się stawka amortyzacji. O ile samochody ciężarowe umieszczone pod numerem 742 obowiązuje roczna stawka w wysokości 20%, tak dla ciągników siodłowych (numer 746) wyniesie już tylko 14%.
Wracając do naszego przykładu wartego w momencie zakupu 300 000 złotych netto, wyliczenia będą wyglądały następująco:
Amortyzacja liniowa:
- 300000 (wartość początkowa) * 14% (roczna stawka amortyzacji) = 42 000 złotych odpisu rocznego.
- 60000 / 12 (miesięcy) = 3 500 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 86 miesięcy.
Jednorazowa amortyzacja samochodu ciężarowego w firmie transportowej – kiedy jest możliwa i jak wygląda?
Jednorazowa amortyzacja samochodu ciężarowego to w wielu wypadkach najatrakcyjniejsza forma optymalizacji podatkowej. W tym wypadku cała kwota zakupu netto może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu wpisania środka trwałego do ewidencji. Jednak aby to zrobić, należy spełnić kilka warunków.
Jakie samochody można zamortyzować jednorazowo?
Przede wszystkim jednorazowy odpis amortyzacyjny dotyczy wyłącznie samochodów ciężarowych oraz samochodów o masie całkowitej poniżej 3,5 tony, które spełnią wymagania określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Artykuł 5a ust. 19a jasno wskazuje, że poprzez samochody osobowe rozumiemy pojazdy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
- pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
- klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
- z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
- pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,
- pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
- agregat elektryczny/spawalniczy,
- do prac wiertniczych,
- koparka, koparko-spycharka,
- ładowarka,
- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
- żuraw samochodowy,
- pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług;
Spełnienie wyżej opisanych wymagań powinno zostać potwierdzone poprzez przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz dowód osobisty zawierający odpowiednią adnotację.
Jakie wymagania musi spełnić podatnik, aby zamortyzować jednorazowo samochód ciężarowy?
Status małego podatnika lub przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej
Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych z grup 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych) posiadają płatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika oraz przedsiębiorcy dopiero rozpoczynający działalność gospodarczą. Oznacza to, że aby dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego zakupionego samochodu ciężarowego przedsiębiorca musi wykazać, że w poprzednim roku podatkowym jego przychód ze sprzedaży towarów i usług nie przekroczył równowartości kwoty 2 000 000 euro. Do przeliczenia limitu na złotówki przyjmuje się kurs EUR/PLN ogłoszony przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu października poprzedniego roku. Oznacza to, że limit wynosi 9 188 000 złotych.
Jak rozumieć pojęcie nowego przedsiębiorcy? Według obowiązujących przepisów są to przedsiębiorcy, którzy nie prowadzili działalności gospodarczej w poprzednich dwóch latach. Co więcej, w przypadku posiadania małżeńskiej wspólności ustawowej wymóg ten dotyczy także małżonka.
Limity jednorazowych odpisów amortyzacyjnych
Kolejna kwestia to limit jednorazowych odpisów amortyzacyjnych obowiązujący zarówno małych podatników, jak i przedsiębiorców dopiero rozpoczynających prowadzenie działalności. Zgodnie z zapisami w ustawach o PIT oraz CIT limit ten wynosi 50 000 euro, a zasada jego przeliczania jest taka sama jak w przypadku wyżej opisanego kryterium dochodu. Aktualnie obowiązujący kurs wymiany euro to 4,5941 zł co oznacza, że w ciągu roku podatkowego przedsiębiorca może dokonać jednorazowych amortyzacji na kwotę nie większą niż 230 000 złotych.
Jednorazowa amortyzacja fabrycznie nowego środka trwałego bez względu na osiągnięty dochód
Co ważne, zarówno podatnicy podatku od osób fizycznych, jak i prawnych, mają możliwość wliczenia w koszty uzyskania dochodu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od fabrycznie nowych środków trwałych bez względu na wysokość osiągniętego w poprzednim roku dochodu. Tutaj jednak suma odpisów amortyzacyjnych i wpłaty na poczet nabycia środka trwałego nie może przekroczyć 100 000 złotych.
Amortyzacja używanego samochodu ciężarowego – nowa definicja
Wysokie koszty zakupu samochodu ciężarowego sprawiają, że przedsiębiorcy często rozglądają się za nimi na rynku wtórnym. Co więcej, samochód po zakończonym leasingu też jest przecież „używany” i wtedy pojawia się pytanie – jak go amortyzować?
Co oznacza „używany” samochód ciężarowy?
Zanim przejdziemy do tego, jak amortyzować samochód ciężarowy z rynku wtórnego musimy przypomnieć, że w 2021 roku zmieniła się obowiązująca definicja używanego środka trwałego.
Od 1 stycznia 2021 przepisy podatkowe ustaw PDOF oraz PDOP pozwalają zakwalifikować środki trwałe zaliczone do grupy 3-6 i 8 KŚT oraz środki trwałe w postaci środków transportu jako używane tylko wtedy, gdy przed ich nabyciem były wykorzystywane przez inny podmiot przez okres co najmniej 6 miesięcy.
Co prawda zmiana w przepisach pozornie wydaje się niewielka, to w praktyce wyklucza ona możliwość potraktowania jako używany środek trwały samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego.
Jak udokumentować używany środek trwały?
Warto też pamiętać, że to w obowiązku przedsiębiorcy leży udowodnienie faktu, iż nabyty składnik majątku był wcześniej używany przez inny podmiot. Sprawy nie ułatwiają same przepisy, gdyż ustawodawca nie przewiduje tutaj konkretnych sposobów dokumentowania tego użytkowania. Przyjąć więc należy, że powinny być to między innymi dowody zakupu, faktury dotyczące eksploatacji środka trwałego, czy oświadczenie o użytkowaniu przez określony czas.
Jakie metody można zastosować dla używanych środków trwałych?
Standardową metodą amortyzacji dla używanych środków trwałych jest metoda liniowa ze stawką indywidualną. W sytuacji, gdy dany środek trwały był wcześniej wykorzystywany przez innego podatnika i zostanie wprowadzony do ewidencji w działalności gospodarczej po raz pierwszy, przedsiębiorca ma możliwość zastosowania przyspieszonej stawki amortyzacyjnej.
Warto też pamiętać, że przepisy nie wykluczają dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego używanego środka trwałego, jednak tylko w ramach pomocy de minimis. Roczny limit takich odpisów wynosi 50 000 euro w przeliczeniu na złotówki po kursie NBP z pierwszego dnia października poprzedniego roku.
Amortyzacja używanego auta ciężarowego — przykład:
Indywidualna stawka amortyzacji dla używanego auta ciężarowego
Jak już ustaliliśmy, używany samochód ciężarowy domyślnie amortyzowany jest metodą liniową z opcją zastosowania stawki indywidualnej. Jak taka amortyzacja przebiega w praktyce?
Za przykład posłuży nam samochód ciężarowy o wartości 150 000 złotych netto. Zgodnie z art. 22j ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jego amortyzacja nie może trwać krócej niż 30 miesięcy, co oznacza, że rocznie do kosztów uzyskania przychodu zaliczymy 40% wartości zakupu.
Wartość amortyzacji rocznej w naszym przykładzie wyniesie zatem 60 000 złotych (150000 * 40%), natomiast miesięcznie do kosztów uzyskania przychodów zaliczymy 5 000 złotych (60000 / 12).
Przypominamy jednocześnie, że powyższy przykład dotyczy najkrótszego okresu amortyzacji, co wcale nie oznacza, że przedsiębiorca musi zastosować wyższą stawkę. W niektórych sytuacjach lepszym rozwiązaniem będzie rozłożenie amortyzacji w dłuższym czasie przy stawce rocznej 30% lub 20%.
Jednorazowa amortyzacja w ramach pomocy de minimis
W niektórych przypadkach pod względem optymalizacji podatkowej lepszym rozwiązaniem będzie dokonanie jednorazowej amortyzacji środka trwałego, ale tutaj trzeba podkreślić, że jest to możliwe wyłącznie w ramach pomocy de minimis. Wiąże się to z tym, że przed dokonaniem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego konieczne będzie posiadanie kopii zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis w danym roku podatkowym, jak i dwóch poprzednich (ze względu na limit pomocy do 500 000 euro) lub zgromadzenie wszelkich informacji niezbędnych do skorzystania z pomocy.
Po spełnieniu wszystkich wymagań kwota zakupu netto samochodu ciężarowego zostanie zakwalifikowana w całości jako koszt uzyskania przychodu w miesiącu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.
Amortyzacja ciągnika siodłowego i naczepy ciężarowej używanej wg metody liniowej przyspieszonej
Zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych samochody ciężarowe amortyzowane są ze stawką roczną na poziomie 20%, ale trzeba pamiętać, że nie dotyczy ona wszystkich pojazdów z 7. kategorii. Jak zatem przebiegać będzie amortyzacja ciągnika siodłowego i naczepy ciężarowej?
Zakładając, że przedsiębiorca nabywa fabrycznie nowy ciągnik siodłowy, stawka jego rocznej amortyzacji według ustawy o PDOF i PDOP wyniesie już 14%. Natomiast przypominamy, że wykorzystanie specjalistycznych pojazdów, jakimi są ciągniki siodłowe i naczepy ciężarowe wpisuje się w znamiona intensywnej eksploatacji, co pozwala przedsiębiorcom zastosować metodę amortyzacji przyspieszonej.
Co ważne, przedsiębiorcy mają prawo podwyższania i zmniejszania stawek amortyzacji. Nową stawkę można zastosować od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji lub od pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego.
Jednorazowa amortyzacja samochodu ciężarowego używanego – czy jest możliwa?
W przypadku niewielkiej kwoty zakupu lub potrzeby zredukowania podstawy wyliczania zaliczki na podatek dochodowy w danym miesiącu okaże się, że optymalną metodą będzie dokonanie jednorazowej amortyzacji używanego samochodu ciężarowego. Czy jest to w ogóle możliwe?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, prawo do jednorazowej amortyzacji środków trwałych mają przedsiębiorcy posiadający status małego podatnika lub podatnicy dopiero rozpoczynający działalność. Po spełnieniu tych wymagań możliwe jest dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, ale ich suma w roku podatkowym nie może przekroczyć 50 000 euro. Co ważne, dotyczy to także używanych środków trwałych z grupy 7 Klasyfikacji Środków Trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą rozliczyć w ten sposób między innymi samochód ciężarowy lub ciągnik siodłowy.
Należy jednak zwrócić uwagę na to, że jednorazowa amortyzacja samochodu ciężarowego wchodzi w zakres pomocy de minimis, a co za tym idzie, konieczna będzie weryfikacja wcześniejszych działań w tym zakresie. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy w ciągu ostatnich trzech lat nie został wykorzystany limit pomocy, który wynosi 200 000 euro.
Wykup samochodu ciężarowego z leasingu a amortyzacja
Samochody ciężarowe bardzo często finansowane są za pomocą leasingu operacyjnego, a następnie wykupywane po cenie określonej w umowie zawartej z leasingodawcą. W większości przypadków rynkowa wartość samochodu po zakończeniu leasingu jest wyższa od umownej kwoty wykupu, dlatego też przedsiębiorcy najczęściej decydują się na pozostawienie samochodu w swojej firmie. Tutaj natomiast pojawia się znów kwestia amortyzacji takiego środka trwałego, co skutecznie utrudniła zmiana przepisów z 2021 roku.
Po tym, jak ustawodawca zmienił kryteria dla używanych środków trwałych, samochody ciężarowe wykupione z leasingu operacyjnego nie mogą być amortyzowane tak jak inne używane składniki majątku. Odpowiedzialna jest za to nowa definicja, według której środki trwałe uznaje się za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez podmiot inny niż podatnik co najmniej przez okres 6 miesięcy.
Co to oznacza w praktyce? Otóż jeśli dany przedsiębiorca kończy leasing operacyjny na samochód ciężarowy i wykupuje przedmiot umowy, to nie może zastosować do jego amortyzacji metod dedykowanych używanym środkom trwałym.
Amortyzacja samochodu ciężarowego wykupionego z leasingu operacyjnego – jaką metodę można zastosować?
Opisane powyżej zmiany w definiowaniu używanych środków trwałych na szczęście w przypadku samochodów ciężarowych nie są aż tak dużym problemem. Co prawda, wykupując pojazd o wartości przewyższającej 10 000 złotych nie można już zastosować indywidualnej stawki amortyzacji, to wciąż przedsiębiorcy mają kilka innych opcji:
- Pierwszą z nich będzie standardowa amortyzacja liniowa, jednak trzeba pamiętać o tym, że ze względu na zastosowanie 20% stawki dla wykupionego pojazdu amortyzacja dwukrotnie się wydłuży.
- Sposobem na przyspieszenie amortyzacji będzie metoda degresywna, w której do momentu zrównania się wartości miesięcznego odpisu z tym, jaki wynika ze standardowej stawki opisanej w KŚT przedsiębiorca może stosować mnożnik 2.0.
- Warto też pamiętać o dostępnej jednorazowej amortyzacji w miesiącu wpisania środka trwałego do ewidencji.
Przypominamy, że zarówno metoda degresywna, jak i jednorazowy odpis amortyzacyjny nie dotyczy samochodów osobowych!
Stawka amortyzacji na ciągnik siodłowy, naczepę, TIRa – gdzie szukać?
Podstawą prawidłowego amortyzowania środków trwałych jest ustalenie przez przedsiębiorcę odpowiedniej stawki określającej wysokość rocznych odpisów. Tutaj z pomocą przychodzi Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT), która porządkuje i opisuje stawki amortyzacji dla skatalogowanych w dziesięciu kategoriach składników majątku. Cała klasyfikacja dostępna jest pod adresem stst.gov.pl a środki trwałe zostały podzielone na następujące kategorie:
- 0 – Grunty
- 1 – Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego
- 2 – Obiekty inżynierii lądowej i wodnej
- 3 – Kotły i maszyny energetyczne
- 4 – Maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania
- 5 – Maszyny, urządzenia i aparaty specjalistyczne
- 6 – Urządzenia technicznie
- 7 – Środki transportu
- 8 – Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane
- 9 – Inwentarz żywy
Wszystkie składniki majątku opisywane w naszym artykule zawarte zostały w kategorii siódmej, gdzie znajdziemy aż dziesięć podgrup – w tym podgrupę 74 z pojazdami mechanicznymi. Tam każdy składnik majątku posiada przypisany symbol KŚT, wyszczególnienie, roczną stawkę amortyzacyjną, powiązanie z PKWiU oraz opis dodatkowy, w którym znajdziemy informacje o tym, jakie środki dany rodzaj obejmuje.
Przykładowo ciągniki znajdujące się pod numerem 746 zostały opisane w następujący sposób:
- Wyszczególnienie – ciągniki,
- Roczna stawka amortyzacji – 14%,
- Powiązanie z PKWiU – 28.30.10.0, 28.30.2, 28.92.50.0, 29.10.43.0,
- Opis dodatkowy – Rodzaj ten obejmuje: ciągniki kierowane przez pieszego | ciągniki rolnicze – mieszczą się tu pojazdy silnikowe skonstruowane do stosowania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych | ciągniki gąsienicowe | ciągniki samochodowe, w tym: ciągniki siodłowe, ciągniki balastowe oraz do ciągnięcia naczep lub przyczep.