Tutaj zamówisz leasing na samochód z zagranicy w 30 sek. Zapytanie o leasing sprowadzonego auta wyślemy do najlepszych firm leasingowych w Polsce z prośbą o oferty dla Ciebie. Nie wszystkie są chętne finansować auta z zagranicy. Postaramy się jednak je zdobyć i poinformować Cię o procedurze. Oczekuj na kontakt w ciągu 24 godz.
Auto z zagranicy w świetle polskiego prawa i oczach fiskusa
Auta sprowadzane z zagranicy nie od dziś cieszą się popularnością wśród polskich kierowców. Do najczęściej kupowanych na rynkach zagranicznych marek należą (ilościowo za raportem Samar):
- Volkswagen,
- Opel,
- Ford,
- Audi,
- Renault,
- BMW,
- Peugeot,
- Citroen,
- Mercedes,
- Fiat,
- Toyota,
- Hyundai,
- Nissan,
- SEAT,
- Volvo,
- Kia,
- Skoda,
- Honda,
- Mazda,
- Suzuki.
To wszystko zasługa niższej niż w kraju ceny rynkowej oraz lepszego stanu technicznego w przypadku aut używanych. Nowe auta zaś są cenione za bogatsze lub niedostępne na polskim rynku wersje wyposażenia czy też szerszy wybór oferowanych wersji silnikowych za cenę porównywalną a nierzadko niższą niż oferowana w kraju. Nie dziwi więc, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności w swoich firmach, decydują się na zakup pojazdu z zagranicy. Takie rozwiązanie może okazać się bardzo korzystne, jeśli dysponujesz bądź to ograniczonym budżetem bądź to szukasz wysokiej klasy auta za rozsądną cenę. Za granicę sięgamy również by sprowadzać a następnie leasingować samochody elektryczne, szczególnie słabo dostępnych u nas aut marki Tesla.
Wiele pytań osób zainteresowanym zakupem dotyczy kwestii związanych z podatkami, akcyzą oraz cłem za samochód z zagranicy. Również często pojawiają się wątpliwości odnośnie tego, jak rozliczać samochody sprowadzane z zagranicy, jak zapłacić cło a nawet, co oznacza WNT? Odpowiedź na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej.
Jak rozliczyć VAT za samochód sprowadzony z Unii Europejskiej?
Podatek VAT to jeden z tych podatków, które spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy, dlatego tak ważne jest, abyś wiedział jak poprawnie dokonać jego rozliczenia w kontekście importu auta z kraju będącego członkiem EU.
Kwestia tego podatku dotyczy przede wszystkim transakcji WNT czyli Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru. To najczęstsza forma zakupu samochodów z zagranicy. Dochodzi do niej pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi mającymi siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Ponieważ w jej ramach nie następuje naliczenie podatku VAT u źródła dlatego obowiązek naliczenia i odprowadzenia VAT-u ciąży na nabywcy auta.
WNT ma miejsce gdy Ty, jako zarejestrowany podatnik VAT-UE:
- kupisz samochód używany od czynnego podatnika VAT (nie dotyczy to nabycia na fakturę VAT marża), którego aktywny numer VAT-UE znajdziesz w rejestrze VIES;
- nabędziesz nowy samochód z innego kraju UE – niezależnie czy od czynnego podatnika VAT czy od osoby prywatnej;
- zakupisz auto poza Unią lecz odprawa celna dokonana zostanie w kraju będącym członkiem UE ale innym niż w Polska.
W tej transakcji nabywca auta jest zobowiązany odprowadzić od niej daninę do fiskusa od wartości dodanej czyli Value Added Tax.
Podstawą do opodatkowania podatkiem VAT jest faktyczna kwota, którą zapłaciliśmy za samochód, a nie jego wartość rynkowa. Należy zatem pamiętać, że nabywając samochód, płacimy kwotę netto a następnie, po powrocie do kraju, naliczamy 23% podatek od tej kwoty, który trzeba przelać na konto urzędu skarbowego.
Jak mądrze wybierać długość umowy na leasing auta uwzględniając kwestię ubezpieczenia?
Aby uniknąć problemów z przepisaniem ubezpieczenia OC/AC z leasingodawcy na siebie powinieneś wybierać nieparzyste okresy leasingu – np. 35 a nie 36 miesięcy albo 47, nie zaś 48 miesięcy. Ubezpieczenia są wydawane na okresy 12 miesięczne. Dzięki krótszemu o jeden miesiąc okresowi trwania umowy leasingowej będziesz mieć opłacony jeden miesiąc ubezpieczenia z góry. Po wykupie auta z leasingu ubezpieczyciel nie będzie stwarzał już problemów z zawarciem umowy ubezpieczenia na Ciebie czy Twoją firmę, co mogłoby mieć miejsce jeszcze miesiąc wcześniej.
Kiedy należy zapłacić podatek VAT?
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez zagranicznego kontrahenta będącego płatnikiem VAT (w marginalnych sytuacjach z chwilą podpisania umowy kupna-sprzedaży na nowe auto z osobą prywatną). Data sprzedaży podana na fakturze wskazuje natomiast, że mamy jeszcze 14 dni na naliczenie i opłacenie podatku VAT w kraju.
Każdy polski przedsiębiorca, który w ramach WNT sprowadza samochód z kraju UE, ma obowiązek zarejestrować się do VAT-UE. Nawet, jeśli nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Jak dokonać zgłoszenia nabycia auta do urzędu skarbowego?
- Przede wszystkim niezbędne jest przelanie na konto urzędu skarbowego należnej kwoty podatku VAT nie później niż w ciągu 14 dni od chwili zakupu (najczęściej daty sprzedaży podanej na fakturze).
- Następnie trzeba przekazać wypełniony druk VAT-23 potwierdzający dokonanie zakupu samochodu w ramach WNT wraz z dowodem poświadczającym nabycie środka transportu (np. fakturą) oraz potwierdzeniem odprowadzenia ww. podatku (np. potwierdzeniem przelewu). Przy czym obowiązek złożenia VAT-23 występuje gdy:
- jako nabywca zarejestrujemy pojazd w Polsce,
- pojazd ten nie podlega rejestracji lecz ma być użytkowany na terytorium RP.
- Później, już trzeba tylko wykazać tę transakcję elektronicznie w strukturze JPK_VAT7M a dla kwartalnych płatników VAT w ramach JPK_VAT7K, którą należy przesłać do administracji skarbowej do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sfinalizowana została transakcja kupna auta.
- złożyć informację VAT-UE w urzędzie skarbowym w wersji elektronicznej do 25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym dokonano rzeczonego zakupu (lub do 15 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, gdy składamy informacje w formie papierowej).
Kiedy nie musisz płacić podatku VAT od zakupionego auta?
Powyżej opisany przykład dotyczył sytuacji, gdy nabywanym przedmiotem jest auto zakupione w ramach WNT. Są jednak przypadki, kiedy możesz uniknąć składania deklaracji do urzędu skarbowego bo nabycie auta będzie miało miejsce na tzw. zasadach ogólnych. Dotyczy to sytuacji, w których następuje:
- Zakup samochodu od osoby prywatnej, niebędącej czynnym podatnikiem VAT: wtedy podstawą do dopełnienia formalności jest zagraniczna umowa kupna-sprzedaży. Dotyczy to auta zarówno używanego, jak i nowego.
- Nabycie używanego samochodu na podstawie faktury VAT marża. Na jej podstawie sprzedawca płaci VAT jedynie od naliczonej przez siebie marży, a nie od całkowitej kwoty sprzedaży, czyli wartości auta. Ten typ transakcji jest powszechny dla komisów samochodowych.
- Kupno od zagranicznego kontrahenta auta, które znajdowało się już w Polsce (przemieszczenie towaru nie ma zatem miejsca).
LEASING BEZPOŚREDNI?
Jak rozliczyć zakup sprowadzonego samochodu do firmy?
Niezależnie od sposobu nabycia – WNT albo zakup bez obowiązku rozliczenia VAT – przedsiębiorca wprowadza auto na stan firmy, jako środek trwały i kwalifikuje je jako koszt poniesiony w ramach działalności gospodarczej. Dokonuje tego przyjmując odpowiednią dla danego pojazdu stawkę amortyzacyjną i przez 5 lat od zakupu dokonuje stosownych odpisów aby po upływie tego czasu zaliczyć go w koszty. Do kosztów uzyskania przychodu (KUP) nie zaliczy jednak pełnej kwoty wydanej na zakup, jeżeli cena auta będzie wyższa od 150 000 zł w przypadku aut spalinowych i spalinowo-hybrydowych oraz 225 000 zł dla aut elektrycznych. Są to wartości graniczne tzw. limitów amortyzacyjnych.
Załóżmy dla uproszczenia, że planujesz kupić auto spalinowe z Niemiec o łącznej wartości 40 000 euro. Przyjmując kurs EUR/PLN na poziomie 4,5 zł, cena po przeliczeniu wyniesie 180 000 zł. 180 000 – 150 000 zł = 30 000 zł – kwota ta nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ przekracza wyznaczony limit. Ale to w teorii bo to ile zaliczysz do KUP zależy między innymi od tego czy jesteś czynnym podatnikiem VAT oraz jakiemu celowi ma służyć auto a także czy zdecydujesz się na samodzielny zakup czy wybierzesz leasing samochodowy. Dlaczego?
Do końca 2018 roku limit amortyzacyjny wynosił bowiem 20 000 euro bez względu na rodzaj napędu. Wraz z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym, od 2019 r. zwiększono ten limit do wspomnianych już 150 tys. (225 tys.) zł. Spowodowało to z jednej strony możliwość zaliczania do KUP większych kwot wydatkowanych na auta firmowe (powyżej 20 tys. EUR) a z drugiej strony ograniczyło – choć praktyka pokazała, że nie do końca – zakupy samochodów luksusowych o wartości przekraczającej ww. kwoty limitów. Firmy bowiem, by sfinansować zakupy samochodów z wyższych segmentów, sięgały po leasing operacyjny. Ponieważ do początku 2019 r. leasingu nie obowiązywał limit amortyzacyjny to przedsiębiorcy mogli zaliczać w koszty firmowe 100% wydatków ponoszonych na samochody drogie – Jaguar, Porsche, Mercedes, Lexus, Land Rover. Zamiar ustawodawcy nie do końca się jednak sprawdził i leasing pozostał nadal bodaj najbardziej korzystnym instrumentem finansowania samochodów firmowych …o czym możesz przeczytać, jak również wyliczyć na stronie poświęconej opłacalności i zmianom w leasingu samochodów osobowych.
Gdzie znajdę kalkulator kosztów i korzyści podatkowych w leasingu samochodu poniżej i powyżej 150 000 lub 225 000 zł?
Jeśli chcesz sprawdzić ile wyniosą realne koszty podatkowe dla samochodów osobowych powyżej i poniżej 150 tys. zł z 50% odliczeniem VAT oraz ze 100% odliczeniem VAT – pobierz kalkulator leasingowy w Excelu.
Z obliczeń kalkulatora leasingu dowiesz się, w jakiej maksymalnej cenie brutto powinieneś szukać auta by wszystkie wydatki leasingowe (nie eksploatacyjne) zaliczać w koszty działalności swojej firmy.
Przeprowadzisz symulację różnych paramentów leasingu dla aut drogich i tanich oraz obliczysz ile wydatków na leasing odliczysz od przychodów firmy realnie zmniejszając w ten sposób podatek do zapłacenia.
Jak rozliczyć akcyzę za auto sprowadzone z UE?
Akcyza to podatek nakładany na wybrane dobra, w tym samochody, które zaliczają się do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, czyli takich, na które każde państwo będące w UE nakłada inny podatek (w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatek jest taki sam w każdym państwie członkowskim).
Finalizując zakup samochodu, zaraz po przemieszczeniu się go na terytorium Polski (samodzielnie albo np. autolawetą), miałeś obowiązek stawić się w urzędzie celnym w celu złożenia deklaracji AKC-U/S, jednak od 2017 roku możesz udać się w tym celu do urzędu skarbowego lub skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. W myśl idei #zostanwdomu polecamy drugą formę. Szczególnie, że – jeśli deklarację AKC-U/S składasz w postaci papierowej – musisz dodatkowo uzyskać i dołączyć pokwitowanie o zapłacie podatku akcyzowego, którego koszt wynosi 17 zł.
Obowiązują Cię również terminy. Czas przewidziany ustawowo na załatwienie tego typu formalności wynosi nie więcej niż 30 dni licząc od dnia sprowadzenia samochodu na terytorium Polski. Nie może to nastąpić później niż w dniu rejestracji pojazdu w krajowym urzędzie komunikacji.
Kiedy musisz zapłacić podatek akcyzowy?
Konieczność zapłaty podatku akcyzowego wystąpi w poniższych okolicznościach:
- Import samochodu osobowego, który nigdy wcześniej nie był zarejestrowany na terytorium RP. Mowa tutaj o zakupie auta używanego od osoby prywatnej lub firmy.
- Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czyli w tym przypadku import nowego auta. Pamiętajmy, że o WNT mówimy wtedy, gdy dochodzi do obrotu między dwiema działalnościami gospodarczymi. Wymaga ono aby wypełnić deklarację dotyczącą WNT. W tym celu nabywca zobowiązany jest założyć darmowe konto na stronie www.puesc.gov.pl – tam znajduje się odpowiedni formularz, który należy wypełnić, a następnie przekazać drogą elektroniczną do urzędu skarbowego.
Powinność zapłacenia akcyzy występuje również, gdy:
- Dokonujemy pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu zarejestrowanego w tym kraju,
- Przeprowadzamy pierwszą sprzedaż auta w kraju, w którym został wyprodukowany.
- Dokonujemy pierwszej sprzedaży samochodu, jeśli nie została od niego zapłacona akcyza z tytułu powyższych czynności.
Wysokość podatku akcyzowego naliczana jest w zależności od wartości zakupionego auta oraz pojemności silnika a także rodzaju silnika. I tak stawki podatku akcyzowego będą wynosić kolejno:
- 1,55% dla samochodów osobowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2.000 cm3 lub niższej;
- 3,1% dla samochodów spalinowych o pojemności silnika do 2.000 cm3,
- 9,3% dla samochodów osobowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2.000 cm3, ale nie wyższej niż 3.500 cm3 a także aut stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716 oraz z 2020 r. poz. 284) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2.000 cm3, ale nie wyższej niż 3.500 cm3;
- 18,6% dla samochodów spalinowych o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3.
Auta elektryczne zwolnione są z podatku akcyzowego!
Dlaczego zakup gotówkowy samochodu powyżej 150 tys zł jest mało opłacalny?
Załóżmy, że dzisiaj kupujesz za gotówkę samochód luksusowy lub sportowy na firmę – zaliczysz go do środków trwałych i będziesz dokonywał odpisów amortyzacyjnych wg stawki 20%. Po 2 -3 latach chcesz go sprzedać. I tutaj możesz bardzo dużo stracić. Przy jego odsprzedaży bowiem – by poprawnie dokonać rozliczenia – będziesz mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tej transakcji tylko tę część ceny zapłaconej przy zakupie auta, która nie przekracza limitu 150 000 zł i dodatkowo pomniejszonej o już dokonaną, w trakcie użytkowania auta przez firmę, amortyzację. Ostatecznie powoduje to, że Twoja firma zapłaci bardzo duży podatek od tej sprzedaży.
Auto w leasingu, szczególnie na krótki okres 2-3 lat z wysoką kwotą wykupu w połączeniu z późniejszą amortyzacją auta w firmie ratuje tu sytuację!
Jak zdefiniować nowe auto a co to jest samochód używany?
Ważne by rozróżniać te kwestie bo często nie są one do końca dobrze rozumiane.
Zgodnie z polskim prawem auto nowe to pojazd, który spełnia jeden z poniższych warunków:
- W dniu zakupu przebieg pojazdu nie przekracza 6000 km, a od momentu rejestracji nie minęło więcej niż 6 miesięcy.
- W dniu zakupu przebieg auta nie przekracza 6000 km, a od momentu rejestracji minęło więcej niż 6 miesięcy.
- Auto ma przejechane więcej niż 6000 km, ale od momentu pierwszej rejestracji nie minęło więcej niż 6 miesięcy.
Analogicznie autem używanym nazywa się pojazd, którego cechy są przeciwne do tych powyższych, czyli ma przejechane więcej niż 6000 km (lub mniej) i/lub czas od momentu pierwszej rejestracji przekroczył 6 miesięcy.
Czy samochód sprowadzony z zagranicy można wziąć w leasing?
Tak, sfinansowanie leasingiem auta sprowadzonego z zagranicy jest nie tylko możliwie, ale i opłacalne z punktu widzenia optymalizacji podatkowej. Trzeba tylko wiedzieć gdzie się zgłosić po leasing oraz dopełnić kilku formalności. Zależą one jednak od tego, w jaki sposób auto zostanie sprowadzone i przez kogo:
- Jeśli sprowadzasz auto i kupujesz je na siebie to możesz sprzedać je (po dopełnieniu formalności tj. akcyza, cło, tłumaczenia dokumentów itd.) leasingodawcy. Ten zawiera wtedy z tobą umowę leasingu zwrotnego na to auto. Pamiętaj, że jeśli zrobisz to przed upływem 6 miesięcy od daty nabycia przez siebie to będziesz musiał dodatkowo zapłacić 23% VAT. Sprzedaż do leasingodawcy po upływie 6 miesięcy, zwalnia Cię z tego obowiązku. Tak samo jak korzystny wykup auta z leasingu , który dokonany na osobę fizyczną może uchronić Cię przed koniecznością zapłaty podatków!
- Możesz poszukać także firmy leasingowej, która znajdzie i sprowadzi dla Ciebie owe auto choć praktykuje się, że to klient sam szuka samochodu. Nie dziwne, chcesz mieć przecież auto spełniające Twoje oczekiwania i wymagania. Formalności dopełnia wtedy leasingodawca, a ty dostajesz tylko gotowy harmonogram spłat rat leasingowych. Takie rozwiązanie może okazać się korzystne, kiedy nie masz czasu, aby osobiście dopilnowywać wszelkich biurokratycznych i urzędowych wymagań.
- Istnieje również trzeci wariant, czyli powierzenie sprowadzenia auta komisowi, który podobnie jak leasingodawca dopełni wszystkich spraw związanych z samochodem. Przy czym należy brać pod uwagę fakt, że tak komis, jak i leasingodawca naliczy sobie prowizję za sprowadzenie samochodu do kraju. Import auta to koszty wszelkich opłat niezbędnych dla powodzenia całego procesu, w tym koszty lawet, paliwa, przejazdów, ubezpieczeń czy lokalnych podatków. Warto skalkulować zatem czy zawsze samemu wychodzi to korzystnie?
Jaki leasing wybrać na samochód osobowy z zagranicy?
Leasing operacyjny traktowany jest jako usługa, dlatego do każdej raty trzeba doliczyć 23% podatku VAT. Mimo, że auto zakupione było bez podatku VAT, to i tak leasingodawca musi ów podatek doliczyć do comiesięcznej raty. Analogicznie, jak ma to miejsce przy opisanym powyżej indywidualnym zakupie auta na firmę. Odliczenie VAT (różnica VAT należnego i naliczonego) ma się w tym przypadku tak samo, jak za auto kupione w Polsce. Przysługuje 100% odliczenie VAT, jeśli samochód będzie wykorzystywany li tylko w celach firmowych a 50 procentowe, jeżeli w celach prywatno-firmowych. Tę formę nabycia wybiera gros przedsiębiorców chcących korzystnie sfinansować pozyskanie nowego auta. Szczególnym przypadkiem leasingu samochodu jest najem długoterminowy, który również wchodzi w grę w tym przypadku. Warto o niego zapytać doświadczonych pośredników leasingowych.
Leasing finansowy zaś od strony podatkowej i księgowej podobny jest do kredytu bankowego. Jego istotną cechą jest to, że podatek VAT dodaje się tu do ceny netto już na początku transakcji, a nie tak, jak w przypadku leasingu operacyjnego – do rat. Z tego powodu większość leasingobiorców decyduje się na finansowy leasing samochodu używanego. W tym przypadku VAT doliczany jest tylko do odsetek, nie zaś do kapitału. Istotnym jest, że w leasingu finansowym samochód amortyzuje leasingobiorca i tak jak w przypadku zakupów gotówkowych czy na kredyt, tak i tu obowiązuje go limit amortyzacji, o którym była mowa powyżej.
Jak wygenerować dodatkowe koszty podatkowe w firmie?
Leasing jest doskonałym narzędziem do generowania dodatkowych kosztów podatkowych!
Szczególnie z końcem każdego roku, kiedy przedsiębiorcy szukają metod obniżenia podstawy opodatkowania sprawdza się nie tylko leasing samochodowy ale i leasing na maszyny i urządzenia budowlane czy sprzęt albo wyposażenie.
W leasingu operacyjnym istnieje bowiem możliwość wpłacenia jednorazowo do 45% wartości leasingowanego przedmiotu. Powoduje to, że zawierając umowę leasingu można wygenerować pokaźne koszty w miesiącu jej podpisania.
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta w celach leasingowych?
- Wiek pojazdu – najlepiej, gdyby sprowadzany samochód nie był starszy niż 4 lata. Oczywiście istnieje możliwość wzięcia w leasing auta starszego, ale to wiąże się z dłuższymi poszukiwaniami firmy leasingowej, bowiem nie każda instytucja finansowa decyduje się leasingować pojazdy starsze niż 4 lata. Wiek auta odgrywa również kluczową rolę w maksymalnym okresie, na który dostaniemy leasing. Jeśli wiek samochodu wynosi:
- od 1 do 3 lat to maksymalny okres trwania umowy leasingu wyniesie 60 miesięcy,
- 4 lata wtedy maksymalny okres będzie wynosił 48 miesięcy,
- 5 lat to maksymalny okres wyniesie 36 miesięcy,
- 6 lat to wtedy umowa leasingu nie będzie dłuższa niż 24 miesiące.
- Jeśli auto ma powyżej 6 lat to okres trwania leasingu ustalany jest indywidualnie z klientem.
- Pochodzenie ze sprawdzonego źródła – dotyczy to szczególnie leasingu aut używanych. Nie każdy leasingodawca będzie chciał odkupić samochód, który pochodzi z niesprawdzonego źródła. Najbardziej preferowani przez firmy leasingowe dostawcy to autoryzowani dealerzy.
- Pełna faktura VAT – nie oznacza to, że nie dostaniemy leasingu na auto z fakturą VAT marża, jednak firmy bardziej cenią sobie ten pierwszy dokument a w ostatnich czasach często zdarza się, że odrzucają FV marża.
Samochód spoza UE – jakich formalności trzeba dopełnić?
Jak się okazuje, nie tylko kraje Unii Europejskiej cieszą się zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców – często sprowadza się samochody z zagranicy chociażby z USA, Kanady, Szwajcarii, Norwegii.
Jakie obowiązki celne i podatkowe czekają na właściciela samochodu z USA, Kanady, Szwajcarii czy Norwegii?
Przede wszystkim czeka procedura celna – a więc cło, potem akcyza a na końcu VAT.
Wpierw należy dokonać zgłoszenia celnego. Możemy to zrobić drogą elektroniczną (po uprzednim założeniu konta na platformie Służby Celno-Skarbowej – dokument PZC) lub papierową (dokument SAD). Opłata celna naliczana jest na podstawie wartości faktury, bądź innego dokumentu potwierdzającego nabycie pojazdu powiększonej o koszty dodatkowe (m.in. transport czy ubezpieczenie auta do granic zewnętrznych UE) – to tzw. wartość celna.
Wysokość cła za samochód jest również zależna od kraju, z którego sprowadziliśmy pojazd i wynosi:
- dla USA i Kanady – 10% wartości celnej,
- dla innych krajów, będących członkami EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia i Lichtenstein) – 0% wartości celnej.
Podobnie, jak w przypadku aut sprowadzanych z UE, tak i w tym przypadku trzeba uiścić opłatę akcyzową, która obliczana jest na podstawie wartości celnej i należnego cła. Stawki akcyzy są takie same jak w przypadku aut zakupionych na terenie krajów Unii Europejskiej i wynoszą:
- 1,55% dla samochodów osobowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2.000 cm3 lub niższej;
- 3,1% dla samochodów spalinowych o pojemności silnika do 2.000 cm3,
- 9,3% dla samochodów osobowych o napędzie hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2.000 cm3, ale nie wyższej niż 3.500 cm3 a także aut stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716 oraz z 2020 r. poz. 284) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2.000 cm3, ale nie wyższej niż 3.500 cm3;
- 18,6% dla samochodów spalinowych o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3.
Auta elektryczne zwolnione są z podatku akcyzowego!
Finalnym podatkiem, który jest obliczany na podstawie zsumowanych powyżej kosztów jest VAT, który trzeba zapłacić za auto z USA, Kanady, Szwajcarii czy Norwegii. Rachunek jest prosty: należy dodać opłatę akcyzową, cło oraz wartość celną i od tej kwoty naliczyć 23% VAT’u a następnie opłacić go na mikrorachunek podatkowy przypisany twojej firmie przez Krajową Administrację Skarbową.
Jak korzystnie odliczyć leasing samochodu powyżej 150 000 / 225 000 zł od podatku?
Należy oprzeć się na tzw. „podwójnym limicie”, który polega na zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu z jednej strony wydatków za leasing (za wpłatę wstępną + raty leasingowe) a z drugiej strony, już po wykupie, dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych. Ważne przy tym by kwota widniejąca na fakturze wykupu była nie mniejsza niż 150 000 zł w przypadku aut spalinowych i hybrydowych albo 225 000 zł w przypadku aut elektrycznych.
Drogie samochody należy zatem brać w leasing z wysoką kwotą wykupu, co gwarantuje dobrą optymalizację podatkową oraz niskie raty miesięczne. Leasing zamówisz online!
Jak zarejestrować auto z zagranicy?
Jeśli zdecydujesz się zakupić auto na swoją firmę, masz obowiązek je zarejestrować. Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić w tym celu jest wypełnienie i złożenie wniosku we właściwym dla siedziby rejestrującego (czyli Twojej lub Twojej firmy) wydziale komunikacji. Oczywiście, jeśli auto wymaga przeglądu – wniosek nie zostanie przyjęty bez dokumentu poświadczającego, że sprowadzone auto nadaje się do jazdy.
Po złożeniu dokumentów i pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymujesz 30 dniowe, tymczasowe pozwolenie na poruszanie się autem po Polsce – tzw. dowód miękki. W tym czasie powinieneś zadbać o ubezpieczenie, aby móc legalnie jeździć po drogach publicznych.
W tym czasie urząd przygotuje kartę pojazdu wraz z właściwym dowodem. O gotowych tablicach i dowodzie rejestracyjnym dowiesz się m.n. na stronie www.pojazd.pwpw.pl, bądź pod numerem telefonu Twojego wydziału komunikacyjnego.
Podczas ich odbioru będziesz musiał zwrócić czasowe pozwolenie na poruszanie się samochodem, jak i przedstawić ważną polisę OC – w innym wypadku nie zostaną Ci wydane dokumenty.
Obecnie koszt zarejestrowania auta z zagranicy wynosi 256 zł w przypadku tablic normalnych, a 1176 zł, jeżeli zdecydujesz się na tablice imienne.
Pamiętaj też, że od 1 stycznia 2020 r. masz 30 dni na zarejestrowanie lub wyrejestrowanie auta. Jeśli tego nie zrobisz narażasz się na karę grzywny w wysokości od 200 zł 1000 zł. Co do zasady 30-dniowy termin zaczyna swój bieg od momentu zakupu auta (nie ma znaczenia czy jest to samochód nowy czy używany) lub od dnia sprowadzenia go do kraju, jeśli nie znajduje się na obszarze RP.
W przypadku leasingu samochodu – wszelkie te formalności wykona oraz poniesie opłaty firma leasingowa a wspomniane koszty zostaną rozłożone na równomierne raty miesięczne.
Podsumowanie
Zakup auta z zagranicy choć wymaga dopełnienia pewnych obowiązków – nie ma ich przy zakupie czy leasingu auta w kraju – daje możliwość pozyskania pojazdów trudno dostępnych w naszym kraju np. samochodów elektrycznych Tesla lub takich, których wyposażenie w stosunku do ceny krajowej jest o wiele bogatsze.
Niestety podatek VAT od auta z zagranicy, jeśli ma zastosowanie, cło za sprowadzone auto lub akcyza od samochodu spoza UE mogą podnieść koszt takiego pojazdu. Warto zatem przeliczyć opłacalność zakupu i rozważyć również inne możliwości pozyskania samochodu w dystrybucji krajowej. Szczególnie popularnym i często wybieranym przez polskich przedsiębiorców jest leasing samochodowy lub pochodny mu wynajem długoterminowy. Obie te formy finansowania nowych samochodów do firm – z uwagi na swoją prostą konstrukcję oraz oszczędności podatkowe, które generują – są dzisiaj głównym sposobem pozyskiwania aut przez firmy.
Jeśli planujesz zakup samochodu, a po lekturze artykułu, który znajdziesz pod tym adresem: https://leasing.sos.pl/blog/leasing-kredyt-gotowka/ wiesz, że zakup gotówkowy nie jest najlepszym wyjściem, nie wspominając o zakupie na kredyt – zachęcamy Cię do skorzystania z leasingu na samochody osobowe! Na takiej transakcji zyskasz najwięcej, co analizowaliśmy już w ramach artykułu o zamianach w leasingu, które miały miejsce na początku 2019 r.
Czy przyszedł czas na leasing auta do Twojej firmy?
Tak, jak chcesz!
KOMPLEKSOWA
DOSTAWA LEASINGU
Wiki zakupu samochodów z zagranicy
Najczęściej zadawane pytania (FAQ):
Ile dni na zapłacenie podatku VAT dla samochodu z zagranicy?
14 dni. To termin w jakim musisz zapłacić podatek VAT od samochodu zakupionego za granicą.
Kiedy nie trzeba płacić podatku VAT od samochodu z zagranicy?
Gdy kupujesz auto na zasadach ogólnych: od osoby prywatnej, na fakturę VAT marża albo gdy auto jest już zarejestrowane w Polsce.
Gdzie najszybciej rozliczyć akcyzę za samochód z zagranicy?
Skorzystaj z Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Jaka jest wysokość podatku akcyzowego od samochodów?
Dla aut spalinowych o pojemności silnika do 2000 cm3 – 3,1% a dla większych – 18,6%.
Dla aut hybrydowych o pojemności silnika do 2000 cm3 – 1,55% a od 2000 cm3 do 3500 cm3 – 9,3%
Auta elektryczne zwolnione są z podatku akcyzowego!
Co to jest nowy samochód wg przepisów prawa?
Auto, które nie przejechało jeszcze 6000 km i/lub od pierwszej rejestracji nie minęło 6 miesięcy.
Jaki leasing opłaca się dla samochodów używanych?
Samochody używane na firmę najczęściej pozyskuje się leasingiem finansowym.
Jaki leasing wybrać najlepiej dla samochodów nowych?
Dla nowych samochodów firmowych poleca się leasing operacyjny.
Ile czasu pozostaje na rejestrację pojazdu w czasie kryzysu?
Dla aut nowych, jak i używanych nieprzekraczalny termin na rejestrację wynosi 30 dni.