Zmiany w leasingu samochodu osobowego obowiązujące od roku 2019

CO TU ZNAJDĘ?

Treść dostaczy Ci kompleksową analizę tematu

Kompleksową analizę tematu!

Znajdziesz tu cenne wskazówki i porady

Cenne wskazówki i porady!

Kogo dotyczą zmiany kosztów podatkowych leasingu w roku 2021?

Zmiany leasingu weszły w życie z początkiem 2019 roku. Przywileje dotychczasowego rozwiązania – szczególnie w zakresie uwzględniania w firmowych kosztach uzyskania przychodu (KUP) kosztów leasingu (czyli wpłaty inicjalnej i kolejnych rat leasingowych; nie mylić z kosztami eksploatacyjnymi) – zostały utrzymane dla ok. 90% przypadków. 9 na 10 kupowanych czy leasingowanych przez firmy aut nie przekracza bowiem wysokości kwoty limitu amortyzacyjnego. Jeśli więc zamierzasz w 2021 r. wyleasingować samochód osobowy do firmy, którego cena netto nie przekracza kwoty 134 529 zł – nie zawracaj sobie głowy zmianami w przepisach leasingu aut. Weź leasing operacyjny na auto. Zapewni Ci on największe korzyści legalnej optymalizacji podatkowej i pozwoli zaliczyć do KUP 100% wydatków związanych z finansowaniem pojazdu. Pobierz też kalkulator leasingu w Excelu, którym wyliczysz i porównasz różne warianty leasingu. Poza symulacją leasingu, sprawdzisz nim ile realnie zaoszczędzisz oraz co możesz zrobić przy wykupie auta z leasingu, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna.

Jeśli planujesz wyleasingowanie drogiego samochodu osobowego albo auta luksusowego – to głównie tych przedmiotów leasingu dotknęły wprowadzane w 2019 r. modyfikacje w przepisach podatkowych. Dotyczyły one głównie sposobu ujmowania kosztów „luksusowego leasingu” w księgach firmowych. Jednak wbrew zamiarom ustawodawcy (czyli sprowadzenia leasingu, w tym najmu długoterminowego, kredytu i zakupu gotówkowego do wspólnego mianownika) leasing pozostał jedynym korzystnym podatkowo rozwiązaniem w odniesieniu do drogich samochodów osobowych. Wspólny mianownik czyli limit amortyzacyjny w wysokości 150 tys. zł, którym objęto wszystkie formy finansowania zewnętrznego, spowodował, że leasing pozwala na najtańsze pozyskanie samochodu osobowego, jeśli cena auta przekracza ów limit.

90% kierowców i firm, które statystycznie użytkują tańsze samochody – nieznacznie odczuwają te zmiany. Tych 90% przypadków dotyczą głównie zmiany w sposobie zaliczania wydatków eksploatacyjnych na firmowe auta do kosztów działalności gospodarczej.

Tańsze czyli jakie? Przyjmijmy na razie, że w cenie do 150 tys. zł brutto bo ustawa nie określa czy jest to kwota netto czy brutto a precyzyjne wskazanie zależy od sposobu wykorzystywania auta w firmie. Zatem czy limit 150 tys to netto czy brutto – wyjaśnimy w dalszej części przewodnika.

Leasing na drogi samochód powyżej 150 tys zł nie musi być drogi

Leasing na drogi …
Nie musi

być drogi!

Co obejmują koszty eksploatacyjne 75% w leasingu?

Czy auto na kredyt czy w leasingu, kupione za gotówkę czy w najmie długoterminowym to koszty paliwa, opłat parkingowych czy serwisowych można zaliczać do KUP w 75% …chyba, że samochód służy tylko celom firmowym (nie prywatnym) – wtedy możemy zaliczać je w 100% …ale do tego jeszcze wrócimy w dalszej części poradnika.

Niemniej jednak, niezależnie od sposobu finansowania samochodu (kredyt, gotówka, pożyczka, leasing czy szczególny przypadek leasingu operacyjnego, jakim jest umowa najmu długoterminowego), wydatki eksploatacyjne na auta wykorzystywane w polskich firmach trzeba rozliczać wg tych samych zasad od 2019 r. Kwestia kosztów eksploatacyjnych a zatem wydatków ponoszonych m.in. na:

  • benzynę, olej napędowy czy gaz,
  • części zamienne, opony, oleje,
  • przeglądy, naprawy lub serwis,
  • opłaty parkingowe albo autostradowe,

nie powinna mieć więc wpływu na wybór formy finansowania auta do firmy. Leasing samochodu osobowego, w tym najem powinien pozostać główną metodą pozyskiwania samochodów do firm w 2021 r. Jest to najwygodniejsza, najprostsza i najtańsza forma pozyskiwania samochodów firmowych. …oczywiście pod warunkiem, że nie chcemy zamrażać w nim wolnych, na chwilę obecną, zapasów gotówki. Pamiętajmy, że jeśli ktoś chce się „pozbyć” gotówki by wydać ją na zakup samochodu, którego wartość już w pierwszym roku może spaść o 30% to tak, jakby świadomie ulokować pieniądze na koncie, które daje ujemne oprocentowanie – w naszym przypadku – minus 30%. Z ulokowanych 300 000 po roku nasza lokata skurczy się do 210 000 zł. Nonsens, prawda?

Gdzie znajdę kalkulator kosztów i korzyści podatkowych w leasingu samochodu poniżej i powyżej 150 000 zł?

Jeśli chcesz sprawdzić ile wyniosą realne koszty podatkowe dla samochodów osobowych powyżej i poniżej 150 tys. zł z 50% odliczeniem VAT oraz ze 100% odliczeniem VAT – pobierz bezpłatny kalkulator leasingowy w Excelu.

Z obliczeń kalkulatora leasingu dowiesz się, w jakiej maksymalnej cenie brutto powinieneś szukać auta by wszystkie wydatki leasingowe (nie eksploatacyjne) zaliczać w koszty działalności swojej firmy.

Przeprowadzisz symulację różnych paramentów leasingu dla aut drogich i tanich oraz obliczysz ile wydatków na leasing odliczysz od przychodów firmy realnie zmniejszając w ten sposób podatek do zapłacenia.

Czy leasing samochodowy dla firm w 2021 r. nadal jest atrakcyjny?

Pamiętajmy, że leasing swoją popularność zawdzięcza temu, iż jest bardziej elastyczną i ekonomicznie korzystniejszą od kredytu czy zakupu za gotówkę formą dysponowania pożądanym przedmiotem. Mimo wprowadzonych zmian, przewaga leasingu nad innymi sposobami finansowania samochodów osobowych w firmach utrzymała się. Można spokojnie założyć, że tym zabiegiem Ministerstwo Finansów po prostu ukróciło (choć nie do końca, o czym w dalszej części poradnika) korzyści podatkowe tym przedsiębiorcom, którzy leasingiem finansowali głównie auta luksusowe. Dla leasingu samochodów o wartości do 150 000 zł realnych kosztów podatkowych, korzyści z leasingu operacyjnego w roku 2021 nie uległy zmianie.

Leasing bezpośredni

Banki i towarzystwa leasingowe, na oferty których możesz liczyć zamawiając leasing online na naszym portalu

Użyj poniższego kwestionariusza a nasi partnerzy (banki i firmy leasingowe) przygotują niezbędne informacje w sprawie leasingu oraz jego wyceny!

Leasing bezpośredni

Co planujesz wyleasingować?

Dla kogo leasing samochodowy pomimo nowych zasad?

Obecnie przedsiębiorcy myśląc o zakupie samochodu na firmę wybierają między kredytem, gotówką a leasingiem operacyjnym lub najmem długoterminowym, który w swojej istocie jest leasingiem operacyjnym. Każdej skali firma – mikro, mała, średnia czy duża – powinna mieć świadomość opłacalności leasingu auta. Głównie z punktu widzenia korzyści podatkowych. To dla optymalizacji podatkowej firmy wolą brać samochody w leasing niż kupować je za gotówkę czy na kredyt. Na końcu i tak właścicielem pojazdów stają się przecież przedsiębiorcy. W ten sposób myśli wiele firm i słusznie wybiera lizing.

Do początku 2019 r. leasing pozwalał zaliczyć wszystkie wydatki (w tym przekraczające kwotę limitu amortyzacyjnego) w koszta działalności gospodarczej. Od 2019 r. limitem tym, który fiskus ustalił na poziomie 150 000 PLN, został objęty również leasing aut. Na szczęście nie miało to dużego wpływu na korzyści wynikające z leasingu samochodów do 150 tys zł. Statystyki pokazują bowiem, że ok. 90% pojazdów leasingowanych w Polsce nie przekracza wartością owych 150 000 zł. Ci leasingobiorcy, którzy nie chcą brać luksusu w leasing, nie ucierpią. Natomiast Ci, którzy chcieliby wyleasingować drogie auto i tak w leasingu powinni upatrywać główne rozwiązanie.

Dlaczego leasing auta powyżej 150 tys. zł jest ratunkiem?

Zauważmy, że przy kredytowaniu lub kupowaniu za gotówkę aut luksusowych – o wartości wyższej niż obowiązujący obecnie limit amortyzacyjny 150 tys. PLN – wydatków powyżej limitu nie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu. To niuans, który od stycznia 2019 r. stał się istotną cechą leasingu. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu w postaci tzw. podwójnego limitu. Tłumacząc najprościej, jest to połączenie leasingu operacyjnego drogiego auta z późniejszym amortyzowaniem tego samego auta w firmie. Sens finansowy stosowania tego rozwiązania wymaga by parametrami leasingu była, z jednej strony wysoka kwota wykupu, a z drugiej strony 2-3 letni okres finansowania. Pozwala to osiągnąć ponadprzeciętne rezultaty optymalizacji podatkowej. Stosowanie tego rozwiązania potwierdzono już 15 kwietnia 2019 r. w opublikowanej w Systemie Informacji Podatkowej indywidualnej interpretacji o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.1.2019.2.MO.

Dlaczego zakup gotówkowy samochodu powyżej 150 tys zł jest mało opłacalny?

Załóżmy, że dzisiaj kupujesz za gotówkę samochód osobowy na firmę – zaliczysz go do środków trwałych i będziesz dokonywał odpisów amortyzacyjnych wg stawki 20%. Po 2 -3 latach chcesz go sprzedać. I tutaj możesz bardzo dużo stracić. Przy jego odsprzedaży bowiem – by poprawnie dokonać rozliczenia – będziesz mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tej transakcji tylko tę część ceny zapłaconej przy zakupie auta, która nie przekracza limitu 150 000 zł i dodatkowo pomniejszonej o już dokonaną, w trakcie użytkowania auta przez firmę, amortyzację. Ostatecznie powoduje to, że Twoja firma zapłaci bardzo duży podatek od tej sprzedaży.

Auto w leasingu, szczególnie na krótki okres 2-3 lat z wysoką kwotą wykupu ratuje tu sytuację!

Choć wprowadzeniu nowych zasad w leasingu operacyjnym towarzyszyło wiele szumu i rozczarowania – głównie w segmencie aut drogich o wartości realnej powyżej 150 000 PLN – to jego walory pozostają nadal niezaprzeczalne. Dlatego leasing w 2021 r. powinien pozostać i jest głównym źródłem finansowania środków transportowych w przypadku samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t.

Jakie były a jakie są podstawowe korzyści z leasingu samochodu?

Firmy, przedsiębiorcy oraz osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze chcąc dysponować samochodem osobowym wiedzą, że korzystając z leasingu:

  • Mogli do końca 2018 r. zaliczać do kosztów uzyskania przychodu cały czynsz inicjalny, wszystkie raty leasingowe i/lub kwotę wykup czyli wydatki stricte leasingowe bez względu na wartość pojazdu.
    Co się zmieniło?
  • Kwestia wydatków leasingowych pozostała bez zmian dla aut spalinowych o wartości niższej od limitu 150 tys. zł. Dodano też drugi limit, w wysokości 225 tys zł., który dotyczy aut elektrycznych. Zatem, jeśli koszta stricte leasingowe nie przekroczą tych pułapów – wszystkie je będzie można zaliczyć do KUP w 100% z chwilą ich poniesienia. Jeśli wydatki leasingowe przekroczą jednak kwoty graniczne – będzie można zaliczać je tylko do wysokości tych limitów i w proporcji, w jakiej kwota limitu pozostaje do ceny samochodu.
  • Mogli wszystkie koszty utrzymania pojazdu i jego eksploatacji (za paliwo, naprawy czy parking) odliczać w całości od przychodów firmy.
    Co się zmieniło?
  • Tu nastąpiła zmiana w przypadku samochodów wykorzystywanych do celów mieszanych (prywatnych i firmowych). W odniesieniu do aut służących wyłącznie celom firmowych, które muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, nie zmieniło się nic. Zatem, jeśli korzystamy z auta firmowego również do celów osobistych to wydatki na benzynę, olej napędowy, opony, części zamienne, autostrady czy przeglądy możemy odliczyć od przychodu w 75%. W 100% – jeśli zgłosimy auto jako stricte firmowe do rejestru prowadzonego przez Krajową Administrację Skarbową.
  • Mogli zdecydować się na wysoką wpłatę wstępną, która pozwala szybko uzyskać optymalizację podatkową i zaliczyć wydatki na sfinansowanie auta do KUP nawet w 2-3 lata nie czekając na jego amortyzację.
    Czy tu się coś zmieniło?
  • Tutaj sytuacja nie uległa zmianie w odniesieniu do samochodów o wartości niższej od 150 tys. zł. Co więcej, wprowadzenie limitu w leasingu pozwoliło na częstsze stosowanie niskich kwot wpłaty inicjalnej i wykupu bo przy tej cenie auta i tak 100% wydatków leasingowych wędruje do kosztów pomniejszających dochód do opodatkowania. W przypadku aut drogich leasing pozostał korzystny gdyż przy odwrotnej konfiguracji (t.j. z wysoką kwotą wykupu) pozwala osobno uzyskać maksymalne korzyści podatkowe z leasingu i osobno z amortyzacji auta po jego wykupie na firmę.

Co z kosztami leasingowymi samochodów poniżej limitu 150 000?

Zastanówmy się jaki – wobec wprowadzonych zmian – jest sens kupowania auta o wartości poniżej 150 tys. zł (nie zaś leasingowania go lub brania w najem długoterminowy, co jest praktycznie jednoznaczne), skoro w świetle obecnie obowiązujących przepisów ujęcie zakupu samochodu na kredyt lub za gotówkę do KUP jest i będzie oparte na odpisach amortyzacyjnych?

W leasingu wydatki związane z opłatą wstępną czy ratą leasingową stają się przecież kosztem firmy od razu. Przy kredycie lub gotówce nie ma i nie będzie mowy o jednorazowych odliczeniach i ujmowaniu wydatków na zakup auta jednorazowo w koszty (chyba, że cena samochodu nie przekroczy 10 tys. zł).

Ten problem pozwala jedynie rozwiązać leasing operacyjny aut. Z dużym zastrzeżeniem, że wartość samochodu leasingowanego nie może przekroczyć kwoty limitu 150 000 PLN bo wtedy nie zaliczymy 100% wydatków leasingowych w koszty.

Jak korzystnie odliczyć leasing samochodu powyżej 150 000 zł od podatku?

Należy oprzeć się na tzw. „podwójnym limicie”, który polega z jednej strony na zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu wydatków za leasing (za wpłatę wstępną + raty leasingowe) a z drugiej strony, już po wykupie, dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych. Ważne przy tym aby kwota widniejąca na fakturze wykupu była mniejsza lub równa 150 000 zł. Drogie samochody należy zatem brać w leasing z wysoką kwotą wykupu, co gwarantuje dobrą optymalizację podatkową oraz niskie raty miesięczne.

O ile wzrosły koszty podatkowe wydatków eksploatacyjnych samochodów w leasingu?

Sposób zaliczania wydatków związanych z użytkowaniem auta został zrównany bez względu na sposób jego sfinansowania: Kredytem, gotówką, pożyczką, najmem długoterminowym czy leasingiem. Obecnie, jeśli nie wykorzystujesz auta w 100% do celów firmowych nie zaliczaj wszystkich wydatków eksploatacyjnych do KUP. Przy kontroli skarbowej takie ujęcie kosztów zostanie zakwestionowane. Niemniej jednak, skoro nastąpiło zrównanie przepisów dotyczących wydatków eksploatacyjnych to kierowanie się sposobem ujmowania nakładów eksploatacyjnych do KUP – przy wyborze sposobu finansowania pojazdu – straciło sens.

Obliczmy jednak ile faktycznie uszczupli się kieszeń podatnika po zamianach w zakresie kosztów użytkowania aut. Załóżmy przy tym 19% stawkę podatku dochodowego PIT/CIT. Wynik:

  • Jeśli nasza firma ma przeciętne wydatki eksploatacyjne na poziomie 5000 zł netto w ujęciu rocznym to za 2021 r. zapłaci podatek większy niż ten, który zapłaciłaby w 2018 r. o ok. 283 zł.
  • Przy wydatkach rzędu 25 tys. zł netto rocznie podatek, dzięki nowelizacji ustaw podatkowych, wzrośnie o ok. 1188 zł.

Czy to duże różnice czy małe – rozsądzić to musi każdy przedsiębiorca osobno. Korzyści podatkowe wynikające z leasingu powinny jednak nadal przemawiać na rzecz wyboru tej formy finansowania. Pamiętajmy przy tym, że niezależnie od formy pozyskania auta do firmy koszty eksploatacyjne ujmujemy w jednakowej proporcji – 75% lub rzadziej w 100%, jeśli zgłosiliśmy do fiskusa auto jako stricte firmowe.

Leasing samochodu osobowego a koszty uzyskania przychodu

Dla droższych od limitu aut ustawodawca przewidział następujące rozwiązanie – cytując ustawę:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących danego samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu […] z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Poprzez tę regulację wskazano podatnikom w jaki sposób należy ustalać proporcję limitu 150 tys. zł w stosunku do wartości samochodu. Wyliczona proporcja mówi wprost jaką cześć wydatków na finansowanie auta leasingiem można zaliczyć do KUP, jeśli wartość samochodu przekroczyła ten limit. Widać również, że obowiązkowe ubezpieczenie OC nie jest objęte nowymi regulacjami i zaliczać je należy do KUP w 100% bez względu na wartość pojazdu.

Jednocześnie też wprowadzono zapis, który stanowi, że:

W przypadku samochodu osobowego oddanego do używania na podstawie umowy leasingu […] ograniczenie (czyli limit 150 000 zł) stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego.

Powyższy przepis wskazuje natomiast, iż limit 150 tys. zł odnosi się do tej części opłat leasingowych, które stanowią spłatę wartości auta osobowego – a więc do części kapitałowej. Odsetki nie stanowią spłaty wartości samochodu dlatego staną się kosztem uzyskania przychodu w całości i to bez względu na cenę auta. Oznacza to, że odsetki nie są objęte nowym limitem. Potwierdziła to również indywidualna interpretacja o sygnaturze nr 0115-KDIT3.4011.545.2018.2.MR.

Poza powyższymi istnieją jeszcze dwa istotne przepisy wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT, zgodnie z którymi do kosztów podatkowych zasadniczo nie zalicza się podatku VAT, jednak VAT naliczony staje się kosztem uzyskania przychodu w tej części, w której podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia. Powoduje to, że jeśli użytkujemy auto w sposób mieszany kosztem uzyskania przychodu staje się 50 procent VATu nieodliczonego od VATu należnego.

Bezpłatna porównywarka leasingów od 21 firm i towarzystw leasingowych. Sprawdź, jakie to wygodne i proste.

CZY ZAMÓWIĆ LEASING NA TWOICH WARUNKACH?

Odpowiedz na kilka pytań, które pozwolą nam określić, jaki leasing jest Ci potrzebny. Zapytamy banki i firmy leasingowe o oferty dla Ciebie i porównamy je bezpłatnie by pomóc Ci wybrać najlepiej! Co najważniejsze, odpytania o oferty nie wpłyną na obniżenie zdolności kredytowej Twojej lub Twojej firmy. Sprawdź!

Limit 150 tys. netto czy brutto? Ile z raty miesięcznej zaliczę w koszty?

Z powyższych zapisów wynika też sposób w jaki należy traktować limit 150 tys. zł – jako netto czy brutto? Nie zawsze jest bowiem jasne czy traktować go jako kwotę brutto (z VAT) czy jako netto (bez VAT)? Ponieważ – wspominana powyżej, nieodliczona część VAT staje się tutaj istotnym determinantem dlatego w przypadku samochodów wykorzystywanych do celów:

  • mieszanych, dla których przysługuje firmom 50% odliczenie VAT, kwota limitu wynosi 150 000 zł (ustawowy limit, który zawiera nieodliczone 50% VAT) i jest składową 15 471 zł (nieodliczonej połowy VAT) oraz limitu netto w wysokości 134 529 zł. Trudno zatem określić jednoznacznie czy to kwota brutto czy netto. Dlatego do celów wyliczenia proporcji powinniśmy posługiwać się w tym przypadku proporcją w ujęciu netto czyli 134 529 zł netto/cena netto auta. Należy również przyjąć, że cena rynkowa auta, która pozwoli zaliczyć wszystkie wydatki do KUP wynosi tutaj maksymalnie 165 471 zł brutto=15 471 zł (1/2 VAT) +15 471 zł (1/2 VAT) +134 529 zł (cena netto).
  • tylko firmowych, dla których przysługuje firmom 100% odliczenie VAT, kwota limitu 150 000 zł będzie już bez wątpliwości kwotą netto (ustawowy limit, który nie zawiera VAT odliczalnego przecież w pełni). Limit – a więc maksymalna, rynkowa cena brutto auta, która pozwoli zaliczać 100% wydatków do KUP – będzie w tym przypadku wynosił 184 500 zł brutto = 150 000 zł limitu netto + 34 500 zł VATu. By wyliczyć proporcję warto i w tym przypadku pozostać przy wartościach netto i liczyć 150 000 zł netto/cena netto samochodu osobowego.
  • mieszanych i firmowych w przypadku firm nie będących czynnymi płatnikami VAT tzw. nieVATowców kwota brutto auta będzie wynosić 150 000 zł, co w ujęciu netto – po uwzględnieniu 23% podatku VAT zawartego w cenie brutto auta – daje 121 951 zł. NieVATowcy powinni zatem szukać samochodów w maksymalnej cenie netto 121 951 zł by móc zaliczyć wszystkie wydatki leasingowe w koszty działalności.

Jak wyliczyć proporcję zaliczania wydatków leasingowych do kosztów podatkowych?

Tłumacząc wyliczenie proporcji na podstawie przykładu: załóżmy, że firma wzięła w leasing samochód osobowy w cenie netto 300 tys. zł (brutto 369 tys. zł). Przekroczyła więc wspomniany limit.

Jeśli firma odlicza 50% VAT (wykorzystuje zatem auto do celów firmowych, jak i prywatnych) to ustawowy limit brutto 150 tys. zł musi pomniejszyć o połowę nieodliczonego VAT, co da limit netto 134 529 zł. Zatem proporcję, w jakiej będzie można zaliczać spłatę wartości kapitałowej wydatków leasingowych (czyli spłaty tylko wartości auta bo odsetki zaliczamy w całości!) do KUP wyliczymy ze stosunku 134 529 zł / 300 000 zł = 0,44843. Oznacza to, że 44,84% każdej raty leasingu zaliczymy w koszty działalności.

Ten sposób liczenia – korzystny dla podatnika bo połowa VAT (tego nieodliczonego) stanowi jego koszt uzyskania przychodu – wynika wprost z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy o PIT. Fiskus niestety nie podziela tego podejścia, co może być podstawą sporów. Jednak przepisy wyraźnie na to zezwalają i w obliczeniach naszego kalkulatora leasingu samochodowego w Excelu właśnie takie podejście stosujemy.

Jeśli firma ma prawo do 100% odliczania VAT wtedy do KUP będzie mogła zaliczyć połowę (150 000 zł/300 000 zł = 1/2 = 50%) wszystkich kapitałowych kosztów leasingowych. A ponieważ na fakturach leasingowych nie widnieje najczęściej rozdział części odsetkowej od kapitałowej to całość raty miesięcznej za leasing mnożymy przez tę proporcję i tylko tyle „wrzucamy” w koszty.

W jakiej proporcji zaliczę koszty ubezpieczenia AC i GAP?

Niezależnie od sposobu wykorzystania auta w firmie także obowiązkowe przy leasingu ubezpieczenie AC albo ubezpieczenie GAP, którego cena jest powiązana z wartością pojazdu, trzeba będzie rozliczyć w tej samej proporcji.

W przypadku aut tańszych niż 150 tys. zł, stosunek kwoty limitu do wartości samochodu zawsze będzie większy niż jeden. To będzie powodowało, że całość wydatków związanych z wpłatą wstępną, ratami leasingowymi czy ubezpieczeniem AC lub polisą GAP zaliczymy do kosztów obniżających podatek dochodowy. Nowe zasady leasingu dla samochodów tańszych pozostają zatem praktycznie bez wpływu na opłacalność jego pozyskania.

Leasing operacyjny 2021 w odniesieniu do samochodów osobowych to nadal trafny i korzystny wybór. Można zaryzykować też stwierdzenie, że leasing na „starych” zasadach to po prostu leasing samochodu do 150 tys. zł, który słusznie jest obecnie najpopularniejszą formą finansowania aut firmowych. Dla tych firm, które mają trudności w jego pozyskaniu sugerujemy leasing pozabankowy, którego efektywność kosztowa dla finansów firmy jest również zbawienna.

Dlaczego w ogóle nastąpiły zmiany w leasingu?

Korzyści, które dostrzegali od lat przedsiębiorcy, biorący tak licznie auta w leasing, dostrzegł również fiskus. Postanowił je polskim przedsiębiorcom odebrać aby wzbogacić kasę państwową. Choć głównie dotknęło to leasing samochodów drogich to nie da się ukryć, że chodzi o to by – w mniejszym lub większym stopniu – podwyższyć firmom podstawę opodatkowania aby te zapłaciły wyższy podatek. W obliczu zrównania od 2019 r. warunków uwzględniania kosztów eksploatacyjnych aut w kosztach firmowych bez względu na sposób ich finansowania, leasing zachował swoją cechę najbardziej opłacalnego – bo kosztotwórczego – źródła finansowania inwestycji w firmach.

Co ciekawe, resort finansów zamierzał osiągnąć swój cel wprowadzając dwie podstawowe zmiany leasingowych zasad:

  • Z jednej strony chciał ograniczyć do 50% możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie i używanie samochodu, jeśli będzie on wykorzystywany do celów mieszanych. Obecnie gros aut użytkowanych jest właśnie w ten sposób – czyli zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych. Ostatecznie wyszło, że obowiązuje obecnie stawka 75%.
  • Z drugiej strony chciał podwyższyć limit amortyzacyjny z 20 000 euro do 150 000 zł. Wprowadził go, co spowodowało, że opłaty leasingowe można zaliczyć w koszty firmowe wg ww proporcji.

Wydawało się, że szczególnie pierwsza modyfikacja – dotycząca nabycia – mogłaby znacząco wpłynąć na decyzje potencjalnych leasingobiorców rozważających, co będzie dla nich lepsze: czy wziąć auto w leasing czy raczej go zwyczajnie kupić? MF jednak wycofało się z tak srogich obostrzeń. Powinno to pozytywnie wpłynąć na decyzje firm w zakresie leasingu samochodów w firmach również w 2021 r.

Samo podwyższenie limitu też należy odbierać korzystnie. Wartość przeważającej większości samochodów leasingowanych w naszym kraju nie przekracza nowego limitu. Pozwala to firmom na zaliczanie wydatków związanych z ich finansowaniem w 100% do KUP i korzystanie w pełni z dobrodziejstw tarczy podatkowej.

Nowe przepisy podatkowe nie zniwelowały korzyści z tarczy podatkowej, która przemawia za leasingiem samochodu osobowego. Jeśli jednak ktoś miałby wątpliwość i zada pytanie: co robić?

Wygodny leasing z SOS

KOMPLEKSOWA
DOSTAWA LEASINGU

21+ Towarzystw Leasingowych

Znajomość Branży i Warunków

Realna Pomoc przy Wyborze Ofert

Jak obecnie wygląda leasing samochodów poniżej i powyżej 150 tys. zł?

W przypadku sfinansowania leasingiem zakupu do firmy samochodu osobowego nieprzekraczającego realną wartością 150 000 zł, nie odczuwa się nowych zasad leasingu. Nadal możemy zaliczyć do KUP całą wpłatę wstępną, raty leasingowe i kwotę wykupu obniżając podstawę opodatkowania i to znacznie szybciej niż przy kredycie czy zakupach za gotówkę. Koszty eksploatacyjne zaliczamy w 75% ich wartości w przypadku wykorzystywania auta do celów mieszanych (służbowych i prywatnych). W 100%, jeśli korzystamy z wyleasingowanego samochodu li tylko do celów służbowych.

Pamiętajmy przy tym, że mając samochód w kredycie lub auto zakupione za gotówkę – które nie jest zgłoszone do fiskusa, jako pojazd wykorzystywany tylko do celów firmowych – nie powinniśmy zaliczać 100% wydatków eksploatacyjnych do KUP.

Po drugie, niezależnie od formy finansowania samochodu koszty uzyskania przychodu w firmach muszą być rozliczane w ten sam sposób. Czy będziemy amortyzować samochód osobowy bo zakupimy go na kredyt lub za gotówkę czy też weźmiemy go w leasing albo najem długoterminowy to wydatki na jego użytkowanie zaliczymy wg stawki 75% albo 100% w zależności od celu, któremu będzie służył w firmie.

Czy leasing aut powyżej 150 tys. zł może być jednak jedynym wyjściem?

Na ostatnim etapie prac sejmowych nad nowelizacją ustawy o PIT i CIT dorzucono niezapowiadaną wcześniej poprawkę.

Pozornie niegroźna spowodowała, że zbycie niezamortyzowanego jeszcze samochodu przestanie być opłacalne. (Pamiętajmy, że amortyzacja dotyczy zakupów np. na kredyt, za pożyczkę lub gotówkę.) Szczególnie w przypadku, gdy zakupimy drogi albo luksusowy samochód do firmy a postanowimy go sprzedać po roku czy dwóch latach. Czekać na nas wtedy będzie bardzo duży podatek do zapłacenia od takiej transakcji!

Dlaczego? Poszerzono bowiem zasięg limitu 150 tys. zł i objęto nim niezamortyzowaną cześć wartości pojazdu w chwili jego sprzedaży. Oznacza to, iż niezależnie od tego ile firma zapłaciła za dane auto, przy jego sprzedaży nie będzie już mogła zaliczyć do KUP więcej niż 150 tys. zł.

Do końca 2018 r, gdy przedsiębiorca sprzedawał samochód osobowy będący jego środkiem trwałym, zaliczał do KUP kwotę, która odpowiadała nieujętej jeszcze w odpisach amortyzacyjnych wartości tego auta. Dzięki temu zmniejszał podstawę opodatkowania. Co ważne – kwota ta nie była objęta żadnym limitem.

Od początku 2019 roku, gdy nasza firma będzie chciała sprzedać auto, do kosztów obniżających podatek nadal będzie mogła zaliczyć niezamortyzowaną część jego wartości, ale:

  • Tylko do wysokości limitu 150 tys. zł (225 tys. zł dla samochodów elektrycznych).
  • Przy jednoczesnym obniżeniu tego limitu o dokonane już odpisy amortyzacyjne (jeśli auto było amortyzowane).

W praktyce oznaczać to będzie, że nawet gdy przedsiębiorca zakupił samochód za 300 000 złotych to przy jego zbywaniu będzie mógł zaliczyć do KUP jedynie 150 tys. zł. I to tylko pod warunkiem, że wcześniej nie dokonywał amortyzacji tego auta. Jeśli to robił, będzie zmuszony dodatkowo obniżyć ten limit o dokonane odpisy amortyzacyjne czyli te, które zaliczył już do KUP w trakcie działalności.

Jak ująć leasing samochodu powyżej 150 tys zł w kosztach czyli w jaki sposób odliczać leasing od podatku?

Wydatki na drogi samochód osobowy w firmie należy zaliczać do KUP wg ogólnej proporcji 150 000/CENA AUTA. Czy jest to wartość netto czy brutto zależy od sposobu jego użytkowania w firmie.

Przy czym proporcję stosujesz do każdej kolejnej raty leasingowej. Nie można zatem zaliczać do kosztów podatkowych wpłaty inicjalnej i następujących po niej rat leasingowych w pełnej wysokości aż wyczerpie się limit 150 000 zł a potem np. oddać auto leasingodawcy, co niektórzy chcieliby uczynić. Np. Jeżeli auto kosztuje 300 000 zł to każdą płatność za leasing lub najem ujmujemy w kosztach działalności gospodarczej w proporcji 150 000/300 000=1/2. Mnożymy kwotę raty przez proporcję i wynik zaliczamy w koszty.

Jak wziąć w leasing samochód osobowy powyżej 150 tys. zł?

Dla firm planujących nabyć drogi samochód rozwiązaniem tego problemu może być właśnie leasing operacyjny luksusowego auta zamiast jego zakup. Szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dotyczyłoby leasingu 2 lub 3 letniego z wysoką kwotą wykupu.

Polegałoby to na tym, że najpierw firma zaliczałaby do KUP wydatki związane z leasingiem. Następnie wykupywałaby takie auto za kwotę, która byłaby nieco mniejsza niż limit 150 tys. zł. Przejęty – po wykupie – pojazd trafiałby na stan środków trwałych przedsiębiorcy i mógłby podlegać amortyzacji w pełni. Ewentualnie, przy jego sprzedaży firma mogłaby zaliczyć w koszty niezamortyzowaną część w całości. Limit 150 tys. zł nie zostałby tu bowiem przekroczony.

Jest to wynik stosowania tzw. podwójnego limitu, o którym pisaliśmy powyżej.

Najważniejsze przepisy ustawy w kwestii leasingu samochodów osobowych wykorzystywanych do celów firmowych i mieszanych

Z treści ustaw podatkowych wynika, że:

  • Zmiany leasingu obowiązują od 1 stycznia 2019 roku.
  • Zwiększony został limit amortyzacji w przypadku nabycia auta do kwoty 150 000 zł. (Pamiętajmy, że wcześniej limit ten wynosi 20 000 Euro).
  • Dla samochodów osobowych użytkowanych wyłącznie służbowo, koszty uzyskania przychodu będą stanowiły wydatki eksploatacyjne w 100% – np. wydatki na paliwo.
  • Dla samochodów osobowych wykorzystywanych do celów mieszanych (firmowych oraz prywatnych) do KUP zaliczymy 75% wydatków eksploatacyjnych. Np. na opłaty parkingowe, paliwo, oleje, serwis, ogumienie czy naprawy.
  • Limitem 150 tys. zł objęty został również leasing operacyjny samochodów osobowych spalinowych. Pamiętajmy, że wcześniej limit ten nie obowiązywał.
  • Dodano, iż analogiczny limit ale w wysokości 225 tys. zł obejmie auta elektryczne.
  • Co chyba najważniejsze: wydatki związane z comiesięcznym opłacaniem rat leasingowych nie będą objęte 75% limitem zaliczania do kosztów podatkowych pod warunkiem, że w racie leasingu nie zostaną ujęte również opłaty eksploatacyjne (czyli np.: wymiana opon albo serwis). W przeciwnym razie ta cześć raty leasingu (zawierająca np. opłatę za naprawę czy koszty opon) zostanie objęta limitem 75% ale sam koszt finansowania już nie!
  • Dla samochodów o realnej wartości poniżej 150 tys. zł – w koszty zaliczamy zatem 100% wydatków związanych z finansowaniem leasingiem (nie mówimy tu o wydatkach eksploatacyjnych!).
  • Dla aut firmowych o realnej wartości powyżej 150 tys. zł – w koszty zaliczamy wydatki związane z finansowaniem leasingiem (nie te, związane z wydatkami eksploatacyjnymi!) w takiej proporcji w jakiej pozostaje wartość samochodu do kwoty 150 000 zł.

Przepisy przejściowe dla przeprowadzanej zmiany leasingu

Powtórka z historii:
Co ciekawe, przepisy przejściowe, których wprowadzenia również się spodziewano, przewidywały ochronę praw nabytych:

  • Dla umów leasingowych zawartych przed 1 stycznia 2019 r. zagwarantowano, że będzie można zaliczać do KUP wydatki leasingowe (wpłata początkowa, raty, wykup) na obowiązujących do końca 2018 r. warunkach. Wycofano się z zapisu, że będzie je można zachować tylko do 31 grudnia 2020 r. czyli przez 2 lata. Ci, którzy zawarli umowy w 2018 r. mogą cieszyć się ze „starych warunków” nawet przez kolejnych 5-6 lat! Nowe przepisy zastosowano ostatecznie tylko do umów leasingu zawartych od początku 2019 r. To był bodziec by wziąć leasing na auto firmowe do 31.12.2018 r.
  • Wycofano się także z tego, by datą graniczną był dzień opublikowania nowelizacji w Dzienniku Ustaw nie zaś pierwszy dzień roku następnego. Zakładano, że jeśli wejściem w życie zmian będzie 1 stycznia 2019 r. to koniec listopada 2018 r. miał być faktycznym momentem, od którego każda zawarta umowa leasingu miała podpadać już pod nowe zasady. Okazało się ostatecznie, że nowe zasady będą obowiązywać od stycznia 2019 roku a prawo nie będzie działało wstecz.
    Pozostawiono zatem leasingobiorcom niewiele czasu by skorzystali z obowiązujących wtedy przepisów i wzięli leasing na „starych” warunkach …by cieszyć się z nich przez całą długość trwania takiej umowy…czyli te 5-6 lat w zależności od warunków oferowanych przez leasingodawców.

Korzystny leasing – czy nadal istnieje?

Można śmiało stwierdzić, iż przedsiębiorcy planujący nabycie samochodu do firmy nie powinni obawiać się decyzji o sięgnięciu po leasing auta. W zależności od wartości leasingowanego samochodu będą mieli możliwość zaliczania nawet 100% wydatków stricte leasingowych (wpłaty inicjalnej i rat leasingowych) do kosztów pomniejszających podatek…i to od razu – bez czekania na amortyzację!

Należy również zauważyć, że zmiany leasingu operacyjnego nie poszły aż tak daleko, jak zapowiadano to jeszcze w czerwcu 2018 r. Dzięki temu możemy nadal cieszyć się z wielu atrybutów leasingu operacyjnego. Szczególnie w odniesieniu do aut o wartości poniżej limitu 150 000 zł.

Zapoznaj się z naszym artykułem analizującym to, czy leasing dalej się opłaca?

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że lektura powyższego przewodnika uwidoczniła Ci istotne aspekty tej formy finansowania w odniesieniu do pojazdów samochodowych do 3,5 t.

Wierzymy, że nasz kompleksowy poradnik tłumaczący nowe zasady leasingu obowiązujące od roku 2019:

  • Wyjaśnił Ci, jak obecnie wyglądają kwestie podatkowe w leasingu operacyjnym samochodów osobowych;
  • Omówił koszty samochodu osobowego w firmie i sposób ich ujmowania w KUP (kosztach uzyskania przychodu);
  • Pozwolił na przeprowadzenie symulacji leasingu przy pomocy kalkulatora w Excelu, który można pobrać na własny komputer;
  • Pozwolił podjąć trafną decyzję, w jaki sposób sfinansować samochód do firmy o wartości poniżej i powyżej 150 tys. zł.

Czy chcesz zmaksymalizować korzyści podatkowe wynikające z leasingu operacyjnego na auta osobowe?

Skorzystaj z leasingu samochodowego. W jego dostarczeniu jesteśmy gotowi Ci pomóc od ręki!

Wygodny leasing z SOS

KOMPLEKSOWA
DOSTAWA LEASINGU

21+ Towarzystw Leasingowych

Znajomość Branży i Warunków

Realna Pomoc przy Wyborze Ofert

  • Czy limit to kwota brutto czy netto?
  • Gdzie znajdę kalkulator korzyści podatkowych w leasingu?
  • W jakiej proporcji mogę zaliczać wydatki leasingowe do kosztów podatkowych firmy?
  • Jak wygląda symulacja leasingu samochodu powyżej 150 tys. zł?
  • Kiedy stosować kwoty limitu netto a kiedy brutto?
  • Ile zaliczę w koszty przy leasingu?
    …dowiesz się z naszego kalkulatora leasingu aut osobowych 2021.