Samochody elektryczne w leasingu …najlepiej z dopłatą

CO TU ZNAJDĘ?

Treść dostaczy Ci kompleksową analizę tematu

Kompleksową analizę tematu!

Znajdziesz tu cenne wskazówki i porady

Cenne wskazówki i porady!

Leasing samochodów elektrycznych – co wiemy i co nas czeka?

Sprzedaż aut elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV) to już temat nie tyle raczkujący w naszym kraju, co rozwijający się. Świadczy o tym choćby liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych, która na koniec maja 2021 r. wyniosła 25 407 sztuk (za PZPM) wobec 1 176 aut elektrycznych zarejestrowanych w roku 2018 (za Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców). Stanowi to skok z 0,12 % całego rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w 2018 r. do 2% udziału zelektryfikowanych aut w ogóle rejestracji aut osobowych w II kwartale 2021 r. Niestety, na tle całej EU nadal wypadamy kiepsko w tych zestawieniach. Weźmy choćby Niemcy, które w samym tylko 2020 r. powiększyły stan rejestracji nowych samochodów z wtyczką o 395 000 aut.

Rynek aut elektrycznych i hybrydowych ma się całkiem nieźle, jeśli spojrzymy na niego w skali globalnej. Weźmy dla przykładu najpopularniejsze auto elektryczne w historii motoryzacji. Nissan Leaf sprzedał się już w ponad 440 tys. egzemplarzy na całym świecie! I o ile od momentu jego wprowadzenia na rynek minęło niecałe 12 lat to wzrost zainteresowania tym samochodem elektrycznym świadczy, że popularne elektryki przestają już być autami niszowymi a zaczynają być postrzegane jako praktyczna alternatywa dla pojazdów spalinowych.

Choć nadal wysoka cena elektryków (np. różnych modeli Tesli) oraz niezbyt duża rozległość sieci do szybkiego ładowania a także zasięg, który obecnie zapewniają e-auta, stanowi pewną barierę to jednak bardzo niskie koszty eksploatacyjne, mała awaryjność podzespołów, takich jak silniki oraz skrzynie biegów stanowi wyraźny kierunek rozwoju tego rynku. Wszystko to w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną kierowców a także firm, które głównie chcą korzystać z aut napędzanych bateriami, jak również świadomością samych rządów oraz Komisji Europejskiej w tej kwestii, stawia rynek samochodów elektrycznych w bardzo obiecującej perspektywie.

Kierunki rozwoju rynku aut elektrycznych

Nie bez przyczyny kolejni producenci ogłaszają, że będą wycofywali się z produkcji samochodów o napędzie spalinowym. Np. Volvo zapewnia, że od 2022 r. 60% jego produkcji będą stanowiły wyłącznie auta o napędzie elektrycznym i elektryczno-spalinowym.

Najważniejsze ułatwienia dotyczące użytkowania aut EV

Również przepisy dają pozytywne sygnały w kwestii korzystania z aut elektrycznych a przynajmniej rozważenia skorzystania z e-mobilności.

I tak w Polsce właściciele e-aut marek Tesla, Audi e-tron, Hyundai Ioniq, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf, Smart ForTwo EV, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace czy Reanult Zoe mogą korzystać z tzw. buspasów. Przysługuje im darmowe parkowanie w strefach płatnych. Mogą również stosować wyższe odpisy amortyzacyjne na swoje samochody elektryczne – limit wynosi 225 000 zł w porównaniu ze 150 000 zł limitu amortyzacyjnego na auta spalinowe i hybrydowe.

Sposób zaliczania wydatków leasingowych do kosztów uzyskania przychodu oraz wpływ zmian podatkowych w zakresie objęcia limitem amortyzacyjnym leasingu samochodów spalinowych i elektrycznych poznasz w naszym przewodniku po zmianach w leasingu samochodów osobowych!

Polskie przepisy zniosły także akcyzę na samochody elektryczne. Rozważając więc import Tesli z zagranicy możemy liczyć na niższą jej cenę. Dotyczy to też innych aut elektrycznych, choćby Audi e-Tron czy Jaguar I-Pace, których ceny krajowe mogą być często wyższe niż tych zagranicznych.

Dostępność punktów ładowania samochodów elektrycznych

Również sprawa dostępności do stacji ładowania samochodów elektrycznych stała się palącą kwestią nie tylko dla rodzimych PKN Orlen i Lotosu, które wspólnie mają w planach uruchomienie setek ładowarek na obecnie funkcjonujących stacjach paliw ale i dla koncernów energetycznych czy firm z branży restauracyjnej. Np. Burger King i KFC w porozumieniu z firmą GreenWay mają wyposażyć swoje restauracje w punkty szybkiego ładowania baterii samochodowych. W dodatku Tauron, Ekoenergetyka i wspomniany GreenWay będą stawiać punkty ładowania samochodów elektrycznych przy trasach S8 i A4 na zamówienie GDDKiA.

Zmiany parytetu liczby aut elektrycznych jeżdżących po polskich drogach w stosunku do liczby dostępnych punktów ładowania mierzy licznik elektromobilności uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Możemy spokojnie liczyć na zwiększenie podawanych tam wielkości, szczególnie w kontekście zapowiadanego uruchomienia dofinansowania do zakupów aut elektrycznych, o czym więcej poniżej.

Pamiętaj, że w przypadku auta elektrycznego stacją ładowania jest każde gniazdko w Twoim domu czy firmie. A jeśli wybierasz się w podróż zaplanuj ją z mapą stacji ładowania.

Kto chce samochody elektryczne?

Z danych IBRM Samar wynika, że za 70 procent zakupów nowych samochodów na polskim rynku odpowiadają firmy nie zaś osoby prywatne. Firmy te nie kupują jednak aut za gotówkę lecz finansują je przede wszystkim leasingiem lub najmem długoterminowym. Oznacza to, że polskie firmy chcą pozyskiwać auta elektryczne ale poprzez finansowanie leasingiem. Ta możliwość została zaś wykluczona w dotychczas dostępnych programach dofinansowujących zakup elektryków, co skończyło się fiaskiem tych programów oraz planów rządu – 1 mln e-aut do 2025 r. Nic więc dziwnego, że aż 80% firm zapytanych w 2020 r. przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych uznało, że główną barierą ograniczającą popularność programów NFOŚiGW stanowił fakt wykluczenia z dotacji aut elektrycznych nabywanych w formie leasingu.

Na szczęście, o czym już wspominaliśmy, świadomość rządzących w tej kwestii urosła i w zbliżającym się programie subwencjonującym zakup e-samochodów, leasing ma zostać już włączony, jako jedna z form finansowania aut elektrycznych objętych dotacją.

Program rządowy o przewrotnej nazwie „Mój elektryk”, którego – jak podaje NFOŚiGW – budżet ma wynieść 0,5 mld zł obejmie systemem dopłat samochody elektryczne pozyskiwane w formie leasingu.

Leasing bezpośredni

Banki i towarzystwa leasingowe, na oferty których możesz liczyć zamawiając leasing online na naszym portalu

Użyj poniższego kwestionariusza a nasi partnerzy (banki i firmy leasingowe) przygotują niezbędne informacje w sprawie leasingu oraz jego wyceny!

Leasing bezpośredni

Co planujesz wyleasingować?

Firmy chcą samochody elektryczne ale w leasing

Istotną kwestią dopełniającą obraz rynku aut elektrycznych w kraju jest – wspominana już – struktura nabywców całego rynku samochodowego. Również z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że tylko 30% nowych aut trafia bezpośrednio do rąk nabywców indywidualnych (prywatnych). Za 70% zakupów na rynku nowych samochodów (zarówno spalinowych, hybrydowych i elektrycznych) odpowiadają natomiast firmy. Z kolei wśród nabywców firmowych 68% zakupów nowych samochodów dokonują firmy leasingowe oraz firmy CFM (Car Fleet Management), kojarzone głównie z najmem długo lub krótkoterminowym. Pozostałe 32% to zakupy indywidualne przedsiębiorców głównie na kredyt lub za gotówkę.

Ta struktura jest w miarę stała i powinna utrzymać się przez kolejne lata. Oznacza to, że za znaczną większość zakupów aut, w tym za samochody elektryczne będą nadal odpowiadały firmy leasingowe i im pokrewne. To od firm leasingowych leasingobiorcy (w tym szczególnie firmy) biorą – na podstawie umowy leasingu  – wybrane auta w użytkowanie. Choć plany polskiego rządu osiągnięcia poziomu 1 miliona elektrycznych aut na polskich drogach do 2025 roku są już nierealne to wnioski z porażki dotychczasowych programów powinny zostać uwzględnione w programie „Mój elektryk„.

Jak korzystnie odliczyć leasing samochodu powyżej 150 000 zł od podatku?

Należy oprzeć się na tzw. „podwójnym limicie”, który polega z jednej strony na zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu wydatków za leasing (za wpłatę wstępną + raty leasingowe) a z drugiej strony, już po wykupie, dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych. Ważne przy tym by kwota widniejąca na fakturze wykupu była mniejsza lub równa 150 000 zł.

Drogie samochody należy zatem brać w leasing z wysoką kwotą wykupu, co gwarantuje dobrą optymalizację podatkową oraz niskie raty miesięczne.

Jakie są plany dofinansowania w roku 2021?

Program „Mój elektryk” ma ruszyć w lipcu 2021 r. a dotacje będą przyznawane nie tylko osobom prywatnym ale w końcu także przedsiębiorcom, którzy odpowiadają za lwią część wszystkich nowych rejestracji aut osobowych w kraju. Co ciekawe w ramach dotychczasowych programów jedynie taksówkarze albo przedsiębiorcy planujący kupić samochody dostawcze na prąd, pod warunkiem, że nie zajmowali się zawodowo dostarczaniem towarów, mogli korzystać z dofinansowania!

Ujęcie zatem leasingu jako sposobu finansowania pojazdów objętych dotacją powinno znacznie poszerzyć krąg potencjalnych beneficjentów subwencji i przyspieszyć rynek pojazdów elektrycznych w najbliższym czasie.

Na marginesie pamiętajmy, że zakupy gotówkowe i na kredyt nie są rozwiązaniem optymalnym. Wynikają bardziej z utartych przyzwyczajeń do sięgania po typowe rozwiązania. Wie o tym każdy rozsądny manager czy właściciel własnej firmy …a przynajmniej powinien. Leasing i pochodny mu wynajem długoterminowy to najkorzystniejsza forma sfinansowania pojazdu w każdej firmie –  i to nie tylko elektrycznego. Prostota, korzyści podatkowe i łatwość otrzymania leasingu powinny stanowić dla każdego przedsiębiorcy jasny drogowskaz gdy rozważa kolejne auto do swojej firmy.

Patrząc jeszcze przez pryzmat krajów zachodnich, w których aż 75 procent aut elektrycznych jest leasingowana lub wynajmowana, należy oczekiwać podobnego poziomu również w naszym kraju.

Pamiętaj! Jeśli zastanawiasz się nad zakupem aut marek Tesla, Nissan Leaf, Audi e-Tron, Kia e-Niro, BMW i3, Volkswagenem ID.Neo, Mercedesem EQC, Hyundai Kona czy Renault Zoe rozważ ich wyleasingowanie bo to najkorzystniejsze rozwiązanie – szczególnie dla firm.

Perspektywy w zakresie pozyskania samochodów elektrycznych?

Tendencję wzrostową mogłaby zapewnić m.in. zmiana w obszarze podatku VAT. Taka, dzięki której przedsiębiorcy mogliby odliczać od kosztów uzyskania przychodu 100% podatku VAT na auta elektryczne. Analogicznie, jak ma to obecnie miejsce w przypadku leasingu samochodów ciężarowych. Niestety bieżące uwarunkowania pozwalają w większości przypadków na odliczanie 50% VAT niezależnie od rodzaju silnika auta osobowego.

Z pewnością zmiany w leasingu aut osobowych, które nastąpiły od 2019 r. w zakresie podniesienia limitu amortyzacyjnego do poziomu 225 tys. zł w przypadku aut z silnikiem elektrycznym stanowią zachętę do skorzystania z pojazdów elektrycznych. Wyższe ceny elektryków dzięki zastosowaniu wyższego limitu można szybciej i w większej kwocie wrzucić w koszty działalności gospodarczej niż przy autach tradycyjnych generując w ten sposób znaczne oszczędności, szczególnie podatkowe.

Jak sprawdzić ile wyniosą realne oszczędności podatkowe na leasingu aut spalinowych?

Jeśli chcesz sprawdzić ile wyniosą Twoje realne oszczędności podatkowe na leasingu aut spalinowychpobierz bezpłatny kalkulator leasingowy w Excelu.

Z obliczeń kalkulatora leasingu dowiesz się, w jakiej maksymalnej cenie brutto należy szukać auta by wszystkie wydatki leasingowe (nie eksploatacyjne) zaliczać w koszty działalności swojej firmy.

Sporym impulsem, który pobudzi rynek elektromobilności z pewnością będzie planowany program dopłat do zakupu aut elektrycznych. Firmy leasingowe, nabywając takie auta będą mogły je następnie wyleasingować przyjmując jako podstawę kalkulacji leasingu cenę auta elektrycznego obniżonego o wartość dopłaty. Dzięki temu ceny aut elektrycznych w leasingu mogą okazać się jeszcze niższe!

Leasing aut elektrycznych z dopłatą – fiasko programów

By pobudzić polski rynek pojazdów elektrycznych Ministerstwo Energii wprowadziło przed dwoma laty rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT).

Szumnie mówiło się o wsparciu w formie dotacji lub niskooprocentowanej pożyczki na pojazdy elektryczne oraz napędzane paliwami alternatywnymi. Co istotne – maksymalny poziom dofinansowania ustalono na poziomie 30 proc. kwalifikujących się kosztów zakupu tego typu pojazdów. Maksymalna zaś kwota dopłaty w zależności od rodzaju pojazdu przedstawiała się następująco:

  • 36 000 PLN na samochód elektryczny, a jeśli pojazd służył wykonywaniu usług komunalnych, to dopłata mogła wynieść maks. 150 000 PLN;
  • 75 000 PLN na samochód napędzany gazem ziemnym (CNG/LNG);
  • 75 000 PLN na samochód napędzany wodorem;
  • 1 000 000 PLN na jednostkę pływającą zasilaną biopaliwami;
  • 1 045 000 PLN na zakup autobusu elektrycznego (tu wyjątkowo aż 55 procent kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem!).

Choć wysokości dopłat do e-pojazdów w Polsce stały się wtedy jednymi z najwyższych w Europie i na świecie to nie pobudziły e-rynku! Można się było tylko pochwalić, iż nasz górny limit dla samochodów osobowych w kwocie 36 tys. PLN (czyli blisko 8,4 tys. EUR) w porównaniu z Austrią lub Niemcami wypadał ponad dwukrotnie lepiej. Nawet we Włoszech limit dopłat był niższy, bo wynosił maks. 6 tys. EUR. Oczywiście – sumy dopłat w innych krajach były i są wyższe, bo pochodzą z kilku różnych źródeł czy poziomów dofinansowania, ale i polski projekt przewidywał, że pomoc publiczna udzielona ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu może podlegać kumulacji z inną pomocą publiczną przyznaną zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013. Co ciekawe, e-dopłaty miały być finansowane głównie z dodatkowego opodatkowania paliwa, które od początku 2018 roku zasila konto FNT.

Co spowodowało fiasko dotychczasowych programów wsparcia elektromobilności?

Pozytywne zamiary Ministerstwa Energii zostały jednak zniweczone przez błędne zdefiniowanie adresatów programu (głównie dla osób fizycznych) oraz przez limit określający, które samochody elektryczne w ogóle będą objęte dofinansowaniem. I tak wsparcie na zakup e-pojazdu mogło zostać udzielone, jeżeli cena nabycia takiego auta nie przekraczała 125 000 zł brutto.

Limit spowodował, że nie można było liczyć na dopłatę przy kupnie najpopularniejszych na polskim rynku aut elektrycznych – BMW i3, Nissan Leaf 2, e-Golf. Ceny tych e-aut przekraczają bowiem kwotę limitu 125 tys. zł a więc możliwość skorzystania z dopłaty na poziomie 37 500 zł, który przewidywany był dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej był trudny do osiągnięcia.

Liczono, że z dopłat skorzystają w większym stopniu firmy ale program skierowano – jak już wspominaliśmy – tylko do taksówkarzy oraz firm, które chcą pozyskać auto dostawcze pod warunkiem, że zawodowo nie zajmowały się dostarczaniem towarów.

Warunki uzyskania dopłat do leasingu na samochody elektryczne

Zakładamy, że w przypadku programu planowanego do uruchomienia w 2021 r. do uzyskania dopłat do leasingu na samochody elektryczne będą obowiązywać m.in. te warunki:

  • Leasing będzie musiał dotyczyć pojazdów zeroemisyjnych (samochody elektryczne i zasilane wodorem) lub niskoemisyjnych (silniki napędzane gazem ziemnym CNG/LNG);
  • Dopłaty nie będą obejmować pojazdów hybrydowych plug-in i samoładujących się hybryd;
  • Leasingowany pojazd będzie musiał być nowy;
  • Z pojazdu będzie trzeba korzystać przez co najmniej dwa lata od zakupu;
  • O dofinansowanie w ramach leasingu najprawdopodobniej będą mogli ubiegać się jedynie przedsiębiorcy działający na rynku od co najmniej 6 miesięcy. W przypadku firm działających krócej, leasing z dopłatą przypuszczalnie będzie możliwy, ale dopiero po ustanowieniu dodatkowego zabezpieczenia np. w postaci poręczenia innej firmy prowadzącej działalność gospodarczą nie krócej niż pół roku;
  • Wysokość dopłat będzie obliczana na podstawie ceny brutto nabycia pojazdu z uwzględnieniem podatku VAT.

Procedura leasingu na nowe samochody elektryczne z dopłatą

Jeśli spełnimy wyżej opisane wymagania i będziemy chcieli starać się o pomoc publiczną to – z pewnością – będą czekać nas następujące kroki:

  • Złożenie dokumentów w firmie leasingowej (w ramach typowej procedury leasingowej, w tym dokumenty księgowe i faktura pro-forma na wybrane auto);
  • Podpisanie umowy leasingowej z leasingodawcą na wskazany pojazd i upoważnienie go do ponoszenia kosztów w imieniu leasingobiorcy;
  • Otrzymanie faktury VAT od sprzedawcy pojazdu;
  • Przygotowanie wniosku o dopłatę wraz z ewentualnymi wymaganymi załącznikami (np. wyżej wspomnianą fakturą zawierającą cenę brutto nabycia pojazdu, gdyż to na jej podstawie będzie obliczona kwota dofinansowania);
  • Złożenie kompletnego wniosku we właściwej instytucji dysponującej środkami;
  • Podpisanie umowy o udzielenie wsparcia.

Gdzie szukać indywidualnej pomocy przy wyborze ofert na leasing auta elektrycznego?

Jeśli skorzystasz z naszego narzędzia do zamawiania i porównania ofert leasingu online zapewnimy Ci bezpłatne wsparcie przy analizie warunków i wyborze właściwej oferty.

To Ty zdecydujesz, my jedynie dostarczymy Ci wyliczeń oraz ułatwimy decyzję, a jeśli zechcesz to także doradzimy Ci, na co zwrócić uwagę oraz jakich błędów unikać.

Zacznij od bezpłatnego zamówienia ofert na leasing online!

Jeśli zapowiadane dopłaty sprawdzą się w praktyce to rynek elektromobilności nabierze rozpędu. Przykłady państw europejskich jasno pokazują, że dopłaty do samochodów elektrycznych, poza zwolnieniami z VATu, mogą być najlepszą formą zachęty do kupowania samochodów zero-emisyjnych.

Leasing nowego auta elektrycznego bez dopłaty

Niezależnie od tego czy wstrzymamy się z leasingiem nowego elektryka czekając na uruchomienie programu dopłat czy też nie, w chwili obecnej również możemy wziąć samochód elektryczny albo hybrydowy w leasing.

Choć nie wszystkie firmy leasingowe są gotowe (chętne) do udzielania leasingu na auta elektryczne czy spalinowo-elektryczne to nie powinno być problemu z uzyskaniem finansowania na auta marki Tesla, Nissan Leaf, Hyundai Kona, Hyunda Ioniq, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, BMW i3 czy Renault Zoe.

Warto zatem wiedzieć, do której firmy leasingowej się skierować by skutecznie i optymalnie przeprowadzić proces wzięcia auta elektrycznego w leasing.

Formalności przy leasingu na samochody elektryczne

Z pewnością należy się liczyć z tym, że firmy leasingowe będą badały kondycję finansową potencjalnego e-leasingobiorcy, co w praktyce sprowadza się do przedstawienia podstawowych dokumentów finansowych firmy. Chodzi o bilans lub RZiS za poprzedni rok, potwierdzenia przekazania rozliczeń podatkowych czy wyciągi z kont bankowych, dokumentujące stabilność finansową firmy.

Przy autach EV należy liczyć się jednak z wyższą wpłatą własną niż ma to miejsce w przypadku aut konwencjonalnych. Natomiast okres trwania umowy czy kwestia wykupu auta z leasingu nie powinny być odmienne od tradycyjnych.

W przypadku modeli marek, które dostępne są w dystrybucji krajowej – elektrycznych: BMW i3, Renault Twizy, Renault ZOE, Nissan Leaf czy hybrydowych: Toyota Yaris, Prius, RAV, Volvo V60, XC90, VW e-golf, Lexus CT, IS, NX, GS albo Audi A3, Q5, A8 – proces leasingowy będzie prosty i skuteczny, jak na tę metodę finansowania przystało.

W przypadku modeli marki Tesla, która jeszcze nie posiada przedstawicielstwa w Polsce niezbędne będzie zorganizowanie auta od dealera zagranicznego Tesli. Wtedy firma leasingowa podpisze umowę z dealerem, sprowadzi wybrany model Tesli do Polski rejestrując go i po załatwieniu formalności wyda go leasingobiorcy.

Można również samodzielnie lub za pośrednictwem komisu sprowadzić Teslę do Polski a następnie oddać ją w leasing zwrotny. W swojej historii wyleasingowaliśmy już kilka samochodów Tesla sprowadzonych z zagranicy.

By posiadać elektryka w swojej firmie, leasing pozostaje dla Ciebie opcją konieczną do wykorzystania teraz albo w najbliższej przyszłości, kiedy w końcu na poważnie ruszy program dopłat dla firm.

Jeśli już wiesz, że leasing to korzystne rozwiązanie dla Ciebie i Twojej firmy to zadaj sobie pytanie:

Czy przyszedł czas na leasing auta elektrycznego w Twojej firmie?

Jeśli tak, spróbuj przewertować oferty różnych banków i towarzystw leasingowych lub skorzystaj z naszej pomocy i wypełnij formularz leasingu online w 60 sekund.

Wygodny leasing z SOS

KOMPLEKSOWA
DOSTAWA LEASINGU

21+ Towarzystw Leasingowych

Znajomość Branży i Warunków

Realna Pomoc przy Wyborze Ofert