Tutaj zamówisz leasing na samochód w 30 sek. Zapytanie o leasing samochodowy wyślemy do 20 najlepszych firm leasingowych w Polsce z prośbą o oferty dla Ciebie. Oczekuj na kontakt z naszej strony.
Samochody osobowe wykorzystywane w działalności gospodarczej to dziś prawdziwy standard. To właśnie one umożliwiają dojazd do klientów, a także są podstawą w codziennym zarządzaniu całym przedsiębiorstwem. Jednak wraz ze zmieniającymi się z miesiąca na miesiąc cenami samochodów wybór odpowiedniej formy zakupu staje się jeszcze bardziej istotny. Co zatem wybrać? Czy leasing operacyjny opłaca się bardziej niż amortyzacja czyli zakup gotówkowy? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym poradniku. Zapraszamy!
Leasing a amortyzacja — wynajmujesz czy kupujesz?
Firmowy samochód osobowy to jeden z podstawowych składników firmowego majątku i to niezależnie od rodzaju wykonywanej działalności. Należy przy tym mieć na uwadze fakt, iż samochód to także świetny sposób na optymalizację podatkową i zmniejszenie wartości comiesięcznych zaliczek odprowadzanych do Urzędu Skarbowego.
U wielu przedsiębiorców pojawiają się pytania o najkorzystniejszą formę wprowadzenia samochodu osobowego do firmy. Co będzie bardziej opłacalne – leasing operacyjny, czy zakup na fakturę i wprowadzenie samochodu osobowego do ewidencji środków trwałych?
Odpowiedź na to pytanie zależy od konkretnej sytuacji finansowej i specyfiki działania firmy. Dlatego też przed podjęciem decyzji warto przeanalizować wszystkie dostępne opcje. W dzisiejszym poradniku sprawdzimy, co bardziej się opłaca, leasing czy amortyzacja.
Zakup, czyli amortyzacja nowego samochodu osobowego
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, samochód osobowy o wartości przekraczającej 10.000 złotych netto (lub 10 tys. zł brutto w przypadku zwolnienia z VAT-u) powinien zostać wpisany do ewidencji środków trwałych. To natomiast oznacza, że w większości przypadków przedsiębiorca będzie amortyzować zakupiony samochód zgodnie z przypisaną w Klasyfikacji Środków Trwałych stawką rocznych odpisów amortyzacyjnych.
Czym tak naprawdę jest amortyzacja?
Zanim przejdziemy dalej, zatrzymajmy się na chwilę i wyjaśnijmy, czym tak naprawdę jest amortyzacja środka trwałego. Otóż pod tym pojęciem kryje się systematyczne dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, które mają być odzwierciedleniem stopniowego zużywania się danego składnika majątku. Aby wyliczyć wartość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, należy pomnożyć wartość początkową środka trwałego przez opisaną w Klasyfikacji Środków Trwałych roczną stawkę, a następnie podzielić otrzymaną kwotę przez 12 miesięcy.
Amortyzacja środków trwałych jest jedną z najważniejszych kwestii w kontekście optymalizacji podatkowej, gdyż wartość odpisów stanowi koszt uzyskania przychodu przedsiębiorcy i pozwala realnie obniżyć wysokość należnego podatku dochodowego.
Stawka amortyzacji dla samochodów osobowych
Amortyzacja samochodów osobowych, czyli środków trwałych z podgrupy 74 KŚT odbywa się domyślnie według stawki 20% w skali roku. Oznacza to, że podatnik korzystający z metody liniowej amortyzacji będzie dokonywał comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych przez pięć lat (20% x 5 lat = 100%).
Warto tutaj dodać, iż w przypadku używanego samochodu osobowego po zastosowaniu stawek indywidualnych okres ten skraca się nawet o połowę. Zgodnie z zapisami ustaw o podatkach dochodowych amortyzacja używanego samochodu osobowego nie może trwać krócej niż 30 miesięcy, co daje nam stawkę amortyzacji rocznej na poziomie 40%. Przypominamy jednak, że w myśl obowiązujących przepisów, jako używany samochód osobowy uznany zostanie jedynie pojazd, który przed nabyciem był wykorzystywany nie krócej niż 6 miesięcy przez podmiot inny niż podatnik dokonujący wpisu do ewidencji środków trwałych.
Limit amortyzacji samochodu osobowego (150/225)
Wspomnieliśmy wyżej o tym, że od kwoty 10.000 złotych netto przedsiębiorca zobowiązany jest do ujęcia pojazdu w ewidencji środków trwałych. Na tym jednak limity dotyczące amortyzacji się nie kończą.
Obowiązuje bowiem także maksymalna wartość początkowa środka trwałego ustalona na poziomie 150 tys. zł dla samochodów spalinowych/hybrydowych i 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych. Limit ten wcale nie oznacza, że przedsiębiorcy nie mogą zakupić droższych samochodów, ale wpływa na to, w jaki sposób zostaną zaliczone odpisy amortyzacyjne w kosztach uzyskania przychodu.
Po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego o wartości początkowej mniejszej niż 150 tys. zł pełna kwota odpisu amortyzacyjnego zostaje ujęta w kosztach uzyskania przychodu. Natomiast dla droższych zakupów odpis amortyzacyjny od kwoty przekraczającej limit nie pomniejszy podstawy opodatkowania. Poniżej przedstawimy to na konkretnym przykładzie.
Amortyzacja samochodu osobowego powyżej 150 tys. zł
Jak już ustaliliśmy, limit amortyzacji dla nabytych pojazdów osobowych wynosi aktualnie 150 tys. zł (225 tys. dla samochodów elektrycznych). Jak zatem przebiegać będzie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych dla samochodów przekraczających wartością limit opisany w ustawie o podatku dochodowym?
Za przykład posłuży nam fabrycznie nowy samochodów osobowy o wartości 200.000 złotych netto zakupiony przez przedsiębiorcę na fakturę VAT. Co prawda wartość odpisów amortyzacyjnych wyliczać będziemy wciąż na podstawie przypisanej w KŚT stawki rocznej, to do kosztów uzyskania przychodu trafi jedynie część odpisu odpowiadająca wartości odpisu dla kwoty 150.000 złotych.
Wyliczenie wartości amortyzacji dla samochodu osobowego o wartości powyżej 150 tys. złotych:
- Wartość początkowa samochodu: 200.000 złotych
- Stawka amortyzacji: 20% (741 KŚT)
- Roczny odpis amortyzacyjny wg KŚT: 40.000 złotych (200.000 * 20%)
- Roczny odpis amortyzacyjny stanowiący KUP: 30.000 złotych (150.000 * 20%)
- Roczny odpis amortyzacyjny niestanowiący KUP: 10.000 złotych (40.000 – 30.000)
Jak widzimy na powyższym przykładzie aż 10.000 złotych, które stanowią 25% rocznych odpisów amortyzacyjnych dla przykładowego samochodu osobowego, nie zostanie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Samochód osobowy o wartości powyżej 150 000 PLN a ubezpieczenie
Należy też pamiętać o tym, że powyższy schemat dotyczy nie tylko wartości firmowego samochodu osobowego, ale także dobrowolnego ubezpieczenia pojazdu – na przykład AC.
Gdy wartość początkowa nie przekracza 150.000 złotych, podatnik może zaliczyć całą wartość dobrowolnego ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast po przekroczeniu limitu składka na ubezpieczenie zostanie rozliczona w proporcjach zgodnych ze stosunkiem wartości początkowej do kwoty limitu.
Aby wyliczyć, jaka część składki ubezpieczenia AC dla samochodu o wartości przekraczającej 150.000 złotych zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, należy posłużyć się poniższym schematem:
150.000 (limit) / 200.000 (wartość pojazdu) * wartość ubezpieczenia = kwota do zaliczenia w ramach KUP
W ten sposób wyliczymy, że po opłaceniu składki ubezpieczenia o wartości 5000 złotych, przedsiębiorca do kosztów uzyskania przychodu zaliczy jedynie kwotę 3750 złotych.
Co ważne, ograniczenia te dotyczą wyłącznie ubezpieczeń dobrowolnych. Oznacza to, że w przypadku OC i NNW podatnik ma prawo ujęcia w kosztach uzyskania przychodów całej kwoty.
Amortyzacja samochodu osobowego 75 czy 100% w koszty?
O ile w przypadku wartości początkowej obowiązuje limit 150 i 225 tysięcy złotych, tak dla wydatków związanych z eksploatacją samochodu kwota zakupu pojazdu nie ma znaczenia. Jednak wpływ na to, jaka część kosztów eksploatacyjnych zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, ma sposób wykorzystywania samochodu w firmie.
Jeśli samochód osobowy wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywany będzie do celów „mieszanych”, czyli zarówno firmowych, jak i prywatnych, przedsiębiorca w kosztach rozliczy tylko 75% wydatków poniesionych z tytułu eksploatacji samochodu.
Ujęcie 100% kwoty z faktury eksploatacyjnej będzie możliwe wyłącznie wtedy, gdy samochód wpisany do ewidencji jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Przypominamy, że w tym wypadku przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Podsumowując, do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy:
- 75% kosztów eksploatacyjnych – dla samochodów wykorzystywanych do celów „mieszanych”,
- 100% kosztów eksploatacyjnych – dla pojazdów użytkowanych wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (konieczna ewidencja przebiegu).
Sposoby amortyzacji samochodu osobowego
Ustaliliśmy już wcześniej, że zgodnie z zapisami ustaw oraz stawką opisaną w Klasyfikacji Środków Trwałych podstawowa wartość amortyzacji dla samochodów osobowych wynosi 20% w skali roku. Należy jednak pamiętać, że to tylko punkt wyjścia, a przedsiębiorcy kupujący pojazd na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej mają znacznie więcej możliwości. Poniżej opiszemy i przedstawimy na przykładach wszystkie metody amortyzacji samochodu osobowego w firmie.
Metoda liniowa dla większości nowych samochodów osobowych
Amortyzacja liniowa samochodu osobowego to podstawowa i najczęściej wybierana metoda rozliczania zakupionych na firmę pojazdów. Zgodnie z jej założeniami wprowadzony do ewidencji środek trwały zużywa się równomiernie przez cały okres jego użytkowania. Proces amortyzacji rozpoczyna się zatem już w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych i zgodnie ze stawką KŚT 20% przedsiębiorca rozlicza zakupiony pojazd przez 5 lat.
Ponieważ metoda liniowa amortyzacji środków trwałych przewiduje równomierne zużycie, comiesięczne odpisy amortyzacyjne mają taką samą wartość. Aby ją wyliczyć, wystarczy posłużyć się poniższym wzorem:
(wartość środka trwałego netto * stawka amortyzacji) / 12 miesięcy = miesięczny odpis amortyzacyjny
Amortyzacja liniowa nowego samochodu osobowego – przykład
Aby zobrazować sposób amortyzowania pojazdu metodą liniową, załóżmy, że przedsiębiorca dokonuje zakupu samochodu osobowego o wartości 120.000 złotych netto. Przy stawce KŚT 20% w skali roku proces amortyzacji prezentuje się następująco:
- 120000 (wartość początkowa bez podatku VAT) * 20% (roczna stawka amortyzacji) = 24 000 złotych odpisu rocznego.
- 60000 / 12 (miesięcy) = 2 000 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 60 miesięcy.
Metoda przyspieszona dla samochodów intensywnie używanych
Ponieważ niektóre środki trwałe narażone są na szybsze zużycie wynikające z intensywnego użytkowania, ustawodawca przewiduje możliwość podwyższenia stawki amortyzacyjnej. Ogólne zasady amortyzacji pozostają tutaj bez zmian, a jedyna różnica polega na tym, że opisaną w KŚT stawkę przedsiębiorcy mogą pomnożyć przez określony w ustawie mnożnik.
Wartości mnożników mieszczą się w zakresie od 1,2 do 2,0, jednak w grupie 7 KŚT, gdzie znajdują się między innymi samochodowe osobowe, mnożnik wynosi 1.4. W ten sposób stawka amortyzacji z 20% rocznie rośnie do poziomu 28% i skraca okres amortyzacji do 3 lat i 7 miesięcy.
Kiedy można zastosować podwyższoną stawkę amortyzacji?
Niestety przepisy nie definiują dokładnie warunków uprawniających do skorzystania z wyżej opisanych mnożników. Wskazówką będzie tutaj zapis mówiący o tym, iż metoda liniowa przyspieszona znajduje zastosowanie w przypadku środków transportu używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych lub wymagających szczególnej sprawności technicznej.
O tym, czy taka sytuacja ma miejsce w danej firmie, musi już zdecydować sam przedsiębiorca. Jeśli w jego ocenie zachodzą okoliczności uprawniające do zastosowania podwyższonej stawki amortyzacji, może on zastosować mnożnik 1,4 od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zasadne stało się podwyższenie stawki.
Co ważne, przyspieszona amortyzacja liniowa dotyczy wyłącznie środków trwałych wprowadzonych do ewidencji po raz pierwszy!
Przyspieszona amortyzacja samochodu osobowego – przykład
Wracając do naszego przykładu, czyli samochodu osobowego o wartości początkowej 120.000, amortyzacja przyspieszona kształtować będzie się następująco:
- 120000 (wartość początkowa bez podatku VAT) * 20% (roczna stawka amortyzacji) * 1.4 (mnożnik amortyzacji przyspieszonej) = 33 600 złotych odpisu rocznego.
- 60000 / 12 (miesięcy) = 2 800 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 43 miesiące.
Jak widać, poprzez zastosowanie mnożnika wartość comiesięcznych odpisów zwiększa się o 800 złotych. Dzięki temu cały okres amortyzacji samochodu osobowego skróci się aż o 17 miesięcy.
Metoda indywidualna dla zakupionych aut używanych
Wyżej opisane metody amortyzacji dotyczą wyłącznie pojazdów nowych, jednak dobrze wiemy, że przedsiębiorcy często decydują się na zakup samochodów z rynku wtórnego, co znacząco pozwala obniżyć jego koszty. W tym wypadku ustawy o PDOF oraz PFOP przewidują możliwość zastosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych, dzięki którym okres amortyzacji samochodu używanego znacznie się skraca.
Jak już wiemy, przypisana samochodom osobowym stawka amortyzacji sprawia, że przy wyborze metody liniowej amortyzacja pojazdu trwa aż 5 lat. Natomiast po zastosowaniu stawek indywidualnych dla używanych samochodów osobowych okres ten skraca się nawet o połowę. Taki sposób amortyzacji określa art. 22j Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie przeczytamy, że:
Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż: (…) dla środków transportu, w tym samochodów osobowych – 30 miesięcy.
Co prawda zapisy ustaw nie opisują konkretnych mnożników stawek, a opierają się na okresach minimalnych amortyzacji, to łatwo stwierdzimy, że dla samochodu osobowego stawka roczna amortyzacji wzrośnie z 20% aż do 40%! Oczywiście wspomniane 30 miesięcy to okres minimalny, a podatnicy mogą zdecydować się na niższą stawkę amortyzacji i wydłużyć okres rozliczania samochodu.
Nowa definicja używanego środka trwałego
Tutaj należy dodać, że od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowa definicja używanego środka trwałego, co dotyczy także samochodów osobowych. Zgodnie z aktualizacją przepisów ustaw o PDOF oraz PDOP za używany środek trwały uznany zostanie składnik majątku, który przed jego nabyciem był wykorzystywany przez inny podmiot nie krócej niż 6 miesięcy.
W ten sposób z definicji używanych środków trwałych wykreślone zostały przede wszystkim samochody wykupione z leasingu operacyjnego. Co prawda dany pojazd był własnością innego podmiotu (firmy leasingowej) przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, to faktycznie jego użytkownikiem był podatnik dokonujący wykupu przedmiotu umowy. Oznacza to, że wykupiony z leasingu operacyjnego samochód osobowy należy amortyzować według metod dedykowanych pojazdom fabrycznie nowym – przede wszystkim liniowo ze stawką roczną 20%.
Indywidualna stawka amortyzacji dla samochodu używanego – przykład
Ponieważ w tym punkcie mówimy o samochodzie używanym, posłużymy się przykładem pojazdu o wartości 60.000 złotych. W tym wypadku amortyzacja przy zastosowaniu stawki indywidualnej i minimalnym okresie rozliczania zakupu będzie prezentowała się następująco:
- 60000 (wartość początkowa bez podatku VAT) * 40% (roczna stawka amortyzacji) * = 24 000 złotych odpisu rocznego.
- 24000 / 12 (miesięcy) = 2 000 złotych odpisu amortyzacyjnego miesięcznie.
- Czas amortyzacji: 30 miesięcy.
Metoda jednorazowa, gdy nabywamy tani samochód
W poradnikach dotyczących amortyzacji samochodów ciężarowych opisywaliśmy także metody jednorazowe w ramach pomocy de minimis. Co prawda w ten sposób przedsiębiorcy mogą zamortyzować jednorazowo firmowe pojazdy, to zgodnie z zapisami ustaw o podatku od osób fizycznych i prawnych metoda ta nie dotyczy samochodów osobowych.
Jednorazowa amortyzacja samochodu osobowego możliwa natomiast będzie w sytuacji, gdy wartość zakupu nie przekroczy kwoty 10.000 złotych netto (lub brutto dla firm zwolnionych z VAT-u). Taką sposobność opisuje art. 22f ust. 3 ustawy o PIT.
W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów (…) jednorazowo – w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.
Dzięki temu cała kwota netto z faktury potwierdzającej zakup samochodu osobowego zostanie jednorazowo ujęta w kosztach uzyskania przychodów – w miesiącu dokonania zakupu lub w miesiącu następnym po miesiącu zakupu. Co ważne, jednorazowa amortyzacja składnika majątku o wartości poniżej 10.000 złotych nie jest wliczana do rocznego limitu jednorazowych odpisów w wysokości 50.000 EUR wyliczanego na podstawie kursu EUR/PLN z pierwszego dnia października poprzedniego roku.
Leasing, jako alternatywa dla zakupu auta
Umowy leasingu są aktualnie jedną z najpopularniejszych metod nabycia samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Oczywiście najczęściej przedsiębiorcy wybierają leasing operacyjny, ale nie można też zapominać o leasingu finansowym, który jest równie ciekawym rozwiązaniem. Czym różnią się obie formy finansowania i czy powinny być traktowane jako alternatywa dla zakupu auta za gotówkę?
Samochód osobowy w leasingu operacyjnym
W przypadku samochodów osobowych zdecydowanie najczęściej wybieraną opcją jest leasing operacyjny. Należy jednak podkreślić, że nie mówimy tutaj o nabyciu pojazdu przez przedsiębiorcę, gdyż w ramach umowy leasingowej uzyskuje on jedynie prawo jego użytkowania.
Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na leasing operacyjny samochodów osobowych? Przede wszystkim leasing operacyjny wyróżniają najmniejsze koszty początkowe. Przy zakupie za gotówkę przedsiębiorca ponosi jednorazowo wysokie koszty, które będą pomniejszać podstawę opodatkowania w równych częściach przez okres nawet 5 lat. Co więcej, do rat leasingowych doliczany jest podatek VAT, a to oznacza, że nie trzeba opłacać całego należnego podatku VAT z góry, tak jak ma to miejsce przy leasingu finansowym. Na plus zaliczamy także fakt, iż opłata wstępna może zostać ujęta jednorazowo w kosztach uzyskania przychodów, co potwierdza między innymi interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 marca 2016 roku.
O czym należy pamiętać? Przede wszystkim będzie to minimalny okres leasingu operacyjnego. Aktualnie obowiązujące przepisy podatkowe pozwalają na zawarcie umowy na okres nie krótszy niż 24 miesiące. Tutaj jednak warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ujętą w umowie kwotę wykupu samochodu. Zgodnie z tym, co napisaliśmy już wcześniej, samochód osobowy wykupiony z leasingu operacyjnego nie może być traktowany jako używany środek trwały. Ta pozornie niewielka zmiana w przepisach oznacza, że wartość wykupu w zdecydowanej większości przypadków będzie musiała być amortyzowana przez okres aż pięciu lat!
Amortyzacja samochodu w leasingu operacyjnym
W leasingu operacyjnym przedmiot umowy wprowadzany jest do ewidencji środków trwałych przez leasingodawcę i to on ma obowiązek amortyzowania pojazdu. Natomiast leasingobiorca, czyli przedsiębiorca korzystający z samochodu, do kosztów uzyskania przychodów zalicza jedynie opłaty związane z umową leasingową – raty kapitałowe i odsetkowe, pierwszą wpłatę oraz wszelkie prowizje i opłaty dodatkowe.
Leasing operacyjny a amortyzacja to po prostu dylemat dotycząca tego czy wybieramy finansowanie zewnętrzne czy kupujemy auto za gotówkę. Pamiętając o tym, że kupując za gotówkę mamy możliwość skorzystania z amortyzacji tylko jeden raz. Finansując auto leasingiem, najpierw wrzucamy w koszty wydatki leasingowe a po wykupie amortyzujemy pojazd.
W leasing finansowy też zdarza się wziąć auto!
Warto też pamiętać o tym, że wyżej opisany zakup na fakturę i leasing operacyjny nie są jedynymi opcjami, jakie mają do dyspozycji przedsiębiorcy wprowadzający do firmy samochód osobowy. Tutaj z pomocą przychodzi leasing finansowy lokujący się gdzieś pomiędzy pozostałymi dwoma formami „nabycia” samochodu osobowego.
Umowy w ramach leasingu finansowego zawierane są na okres przynajmniej 12 miesięcy i różnią się o leasingu operacyjnego przede wszystkim kwestią ujęcia opłat leasingowych w kosztach uzyskania przychodów. O ile w leasingu operacyjnym przedsiębiorca zalicza w KUP praktycznie wszystkie opłaty związane z przedmiotem umowy, tak w leasingu finansowym mówimy wyłącznie o części odsetkowej raty leasingowej.
Warto też dodać, że po podpisaniu umowy przedsiębiorca zobowiązany jest do uiszczenia całości podatku VAT z góry, czyli wraz z pierwszą ratą leasingową.
Amortyzacja samochodu w leasingu finansowym
W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego tutaj to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wprowadzenia przedmiotu umowy do ewidencji środków trwałych i regularnego odprowadzania odpisów amortyzacyjnych. Podobnie jak w przypadku zakupu samochodu za gotówkę, tak samo w tym wypadku podatnik ma możliwość wybrania dogodnej metody amortyzacji w ramach opcji dopuszczalnych dla danego środka trwałego i jego wartości.
Kiedy warto wybrać leasing finansowy?
Mimo iż leasing finansowy nie jest najpopularniejszą metodą nabycia samochodu osobowego, to bez wątpienia ma on swoje plusy. Oto najważniejsze z nich:
- Krótki okres leasingu,
- Łatwo dostępny dla nowych firm,
- Brak wykupu przedmiotu leasingu,
- Po zapłaceniu ostatniej raty przedmiot umowy staje się własnością leasingobiorcy.
Warto jednak pamiętać o tym, że:
- Trzeba zapłacić podatek VAT z góry,
- W koszty uzyskania przychodu wlicza się jedynie część odsetkowa,
- Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek amortyzowania samochodu.
Co lepsze leasing czy amortyzacja?
Ostateczna decyzja związana z formą zakupu samochodu osobowego powinna zostać podjęta na podstawie analizy specyficznych warunków w firmie. Warto tutaj wziąć pod uwagę przede wszystkim kwestie związane z kosztami początkowymi, jak i optymalizacją podatkową.
Mimo iż amortyzacja środków trwałych pozornie wygląda na skomplikowaną, to w praktyce daje wiele możliwości w postaci dostępnych metod dokonywania odpisów, a także braku długofalowego powiązania z instytucją finansującą zakup. Należy pamiętać też o tym, że Ogólne Warunki Umowy Leasingu zawierają dodatkowe opłaty praktycznie za wszystkie czynności związane z samochodem – nawet koszt udzielenia informacji policji po otrzymaniu mandatu.
Leasing operacyjny to natomiast dużo bardziej przystępna finansowo opcja – nie wymaga zapłaty za samochód z góry lub jak w przypadku leasingu finansowego opłacenia całości należnego podatku VAT wraz z pierwszą ratą. Warto jednak przeanalizować kwestie związane z ewentualnym wykupem przedmiotu leasingu, a co za tym idzie późniejszą amortyzacją używanego środka trwałego.
Leasing a amortyzacja – podsumowanie
Wyposażenie firmy w samochód osobowy to wbrew pozorom wymagający proces, który wymaga przeanalizowania wszystkich dostępnych metod i czynników charakterystycznych dla danego przedsiębiorstwa. Na ostateczną decyzję wpływ ma bowiem: kwota samochodu, posiadane wolne środki finansowe, rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, a także miesięczne zobowiązania podatkowe. Aby wybrać optymalną formę, warto w pierwszej kolejności przeanalizować kalkulacje zarówno dla różnych metod amortyzacji, ale też dostępnych form leasingu.