Tutaj zamówisz leasing w 30 sek. Zapytanie o Twój leasing wyślemy do 20 najlepszych firm leasingowych w Polsce z prośbą o oferty dla Ciebie. Oczekuj na kontakt w ciągu 10 godz.
Kryzys dotyka wszystkich, również tych z leasingiem w portfelu
Od pierwszego potwierdzonego przypadku zarażenia wirusem SARS-CoV-2 minęło już dużo czasu. Choć restrykcje związane z pandemią poluzowały to nadal odczuwamy jej obecność. Ale przecież nie tylko pandemia wpływa na gospodarkę. Tak samo dzieje się w przypadku innych nieprzewidzianych zmienności, które wprowadzają niepożądany stan gospodarki nazywany kryzysem.
Biznes to powiązana wzajemnymi zależnościami struktura. Jego zastój generuje duży niepokój u przedsiębiorców. Jeśli działalność gospodarcza nie ma szans na zbyt, to trudno regulować bieżące zobowiązania. W sytuacji kryzysu gospodarczego muszą odnajdywać się wszyscy uczestnicy rynku, w tym leasingobiorcy.
Ostatnio szczególnie z tych branż, których pandemia dotknęła najbardziej, czyli gastronomii, rolnictwa, budownictwa, ubezpieczeń, produkcji przemysłowej, nieruchomości, transportu, turystyki, eventowej czy reklamy i marketingu oraz wszelkich usług im towarzyszącym.
Choć, gdy przyjdzie kryzys można liczyć na większą lub mniejszą pomocy ze strony rządzących to warto samemu zadbać o wiedzę dotyczącą tego, jak radzić sobie jak w sytuacji kryzysu w relacji do firm leasingowych, z usług których korzystamy.
Czy brać leasing w czasie kryzysu?
W sytuacji kryzysowej bardzo ważnym jest, aby odpowiednio przeanalizować stabilność źródeł przychodów i dopiero, wtedy podjąć decyzję. Naturalnie, jeśli Twoja branża w dobie kryzysu dobrze sobie radzi, nie musisz się przejmować. Stopa referencyjna NBP jest obecnie na tak niskim poziomie, że opłacalność leasingu sięgnęła niespotykanego w ostatniej dekadzie korzystnego poziomu. To okazja by właśnie teraz sięgnąć po leasing, jeśli dla Ciebie kryzys to okazja biznesowa.
Czy wiesz, gdzie udać się po leasing?
Udając się do banku możesz liczyć tylko na ofertę tego jednego banku. Bez możliwości porównania go w szerszym kontekście. Automatyczne rankingi i porównywarki leasingów bankowych nie istnieją. Z prostej przyczyny – każdy leasing jest analizowany osobno a czynniki, które wpłyną na ostateczną jego cenę nie zależą tylko od warunków, które oferuje bank (marża banku za udzielenie + oprocentowanie + WIBOR) ale też od zdolności do zaciągania zobowiązań przez leasingobiorcę oraz od samego przedmiotu leasingu.
By mieć możliwość wyboru najtańszego albo najkorzystniejszego leasingu (tani, nie zawsze oznacza korzystny!) warto kierować się do pośredników leasingowych, którzy mają rozeznanie w większej ofercie niż tylko jednego banku. Spróbuj i zamów oferty na leasing online!
W czasach kryzysowych jednak zauważalne jest podnoszenie wymagań dotyczących zawierania nowych umów leasingowych. Trzeba pamiętać, że instytucje finansowe też się zabezpieczają i nie są skłonne udzielać finansowania na wszystko i wszystkim w niepewnych czasach. Warto zatem śledzić aktualne zmiany w regulaminach bankowych by wiedzieć na jakie przedmioty wstrzymano finansowanie oraz pod jakimi warunkami się go udziela. Jeśli nie posiadasz takiej wiedzy, nie wahaj się zasięgnąć porady. Możesz ją uzyskać u profesjonalnych doradców – choćby zamawiając kontakt na naszym portalu – bez wstawiania zza własnego biurka i za darmo.
Parafrazując klasyka: Jeżeli przewidujesz, że Twoja firma jest w dobrej kondycji finansowej i najbliższa przyszłość tego nie zmieni to #leasing w dobie kryzysu będzie doskonałą inwestycją w Twojej firmie – bo przede wszystkim tanią.
Jak nie popaść w problemy z leasingiem podczas kryzysu?
Niestety, większość branż nie ma takiego szczęścia, gdy nastaje kryzys i zastaje je z leasingiem w portfelu. Wtedy często pojawiają się problemy z terminowym regulowaniem opłat leasingowych lub za najem długoterminowy.
Klienci posiadający przedmioty w leasingu mogą jednak liczyć na korzystne rozwiązania. Warto się im przyjrzeć by wiedzieć, z którego instrumentu skorzystać aby szybko nie popaść w problemy z leasingiem, gdy nadejdzie kryzys gospodarczy.
Co istotne, branża leasingowa – doświadczona kryzysami z przeszłości – sama wypracowała pewne rozwiązania, których zadaniem jest ułatwienie firmom walki z efektami kryzysu.
W jaki sposób radzić sobie ze spłatą rat leasingu podczas kryzysu?
Gospodarka podlega fluktuacjom i gdy nadchodzi kryzys warto być na niego przygotowanym choćby w najmniejszym stopniu. By nie spotkały Cię większe problemy podejmij działania zawczasu. Jeśli będziesz zwlekać a niedostateczne przychody w przyszłości uniemożliwią regularną spłatę rat leasingowych – wtedy może być już za późno. Tego jednak rozsądnym przedsiębiorcom tłumaczyć chyba nie trzeba.
Przede wszystkim postaw na kontakt z Twoim leasingodawcą. To warunek sine qua non, jeśli spodziewasz się problemów z płynnością finansową. Firmy leasingowe mają odpowiednie procedury na tę okoliczność. One również przygotowały się do kryzysu, bo – co istotne – zupełnie nie zależy im na tym by pozbawiać Cię przedmiotu leasingu. Chcą pomóc i – pozostając w zgodzie z własnymi interesami – w miarę swoich możliwości ułatwić Ci przejście przez ten trudny okres.
Jeśli zatem wiesz, że terminowe regulowanie zobowiązań przez Twoją firmę będzie utrudnione, poinformuj o tym swojego dostawcę leasingu. Bo gdy Twój dług narośnie, a Ty jednocześnie będziesz unikał kontaktu, to nie powinno Cię zdziwić rychłe wezwanie do zapłaty, wypowiedzenie umowy leasingu czy w ostateczności egzekucja komornicza. Dlatego zaufaj leasingodawcy i komunikuj mu swoje problemy. W chwili kryzysu są one obiektywne – wszyscy zdają sobie z nich sprawę. W sektorze bankowym nie jest inaczej.
Aby wspomóc Cię w problemach, instytucje finansowe przygotowały specjalne procedury i celowane wnioski byś jak najszybciej i najprościej mógł skorzystać z dostępnych możliwości.
LEASING BEZPOŚREDNI?
Na jaką pomoc w spłacie leasingu mogą liczyć przedsiębiorcy?
Dostępne są różne rozwiązania dla firm posiadających aktualnie obowiązujące umowy leasingowe:
- Zawieszenie spłaty rat leasingu.
- Okresowe obniżenie raty.
- Wydłużenie czasu trwania umowy leasingu.
- Cesja/przeniesienie umowy leasingu.
- Przedterminowy wykup podmiotu od leasingodawcy.
- Zerwanie umowy i zwrot przedmiotu leasingu.
1. Czasowe zawieszenie rat leasingu
Jeżeli przewidujesz, że w najbliższym czasie będziesz mieć problemy ze spłatą swoich zobowiązań finansowych, to czasowe zawieszenie spłaty może się okazać dobrym rozwiązaniem. W większości banków czas, na jaki masz możliwość odroczenia rat leasingowych lub okresowego ich obniżenia, wynosi 90 dni, jednak – z uwagi na okoliczności – instytucje finansowe mogą wydłużyć ten okres do 6 miesięcy.
2. Na czym polega okresowe obniżenie rat leasingu?
Firma leasingowa dokona restrukturyzacji Twojej umowy, co pozwoli Ci na krótkoterminowe ustabilizowanie sytuacji finansowej i niejako przeniesienie obciążeń na okresy przyszłe – miejmy nadzieję, że już bardziej pomyślne z punktu widzenia gospodarki. Po ustaniu okresu obniżenia otrzymasz nowy harmonogram spłat uwzględniający owo odroczenie. Wiąże się to z podniesieniem raty w okresach przyszłych.
3. Wydłużenie trwania umowy leasingu
Zawieszenie spłaty rat to nie jedyna opcja, aby wspomóc się choć trochę, gdy dopadają nas finansowe tarapaty. Kolejną jest wydłużenie umowy leasingu o kilka miesięcy, co w efekcie zmniejszy dotychczasową ratę. Musisz jednak pamiętać, że w tym przypadku rata nie spadnie w tak znacznym stopniu, jak w trakcie zawieszenia rat leasingu oraz że wybór takiego rozwiązania będzie skutkować wniesieniem opłaty manipulacyjnej. Warto tu zaznaczyć, że można połączyć zawieszenie spłaty lub czasowe obniżenie rat leasingu z wydłużeniem jego umowy, co może dać jeszcze większe rezultaty na okoliczność kryzysu.
4. Cesja leasingu
Jeśli wpadniesz w kłopoty finansowe związane z leasingiem, dobrym rozwiązaniem może okazać się cesja, czyli przekazanie przedmiotu leasingu innemu leasingobiorcy. Spłata dotychczasowych rat przechodzi wtedy na inną firmę, a zmiana warunków umowy nie będzie potrzebna. Jedynym minusem tego typu rozwiązania jest czasochłonność całego procesu, albowiem może być trudno znaleźć chętnego klienta na przejęcie od nas specjalistycznego pojazdu np. wózka widłowego w leasingu, urządzenia np. leasingowanej maszyny do obróbki metalu czy leasingowanej nieruchomości np. centrum handlowego.
Co istotne, urzędy skarbowe traktują cesję leasingu, jako kontynuację „starej” umowy przez „nowego” leasingobiorcę tylko pod warunkiem, że zmiana stron umowy nie powoduje zmiany innych zapisów umowy leasingu – np. wydłużenia lub skrócenia czasu jej trwania czy zmiany wysokości rat leasingu. Jeśli poza zmianami stron inne postanowienia umowy ulegną modyfikacji fiskus może uznać taką umowę, jako całkowicie nową!
Co wiązałoby się z takim stanem rzeczy? To, że nowa umowa musiałaby zostać zawarta znowu co najmniej na okres 40% przewidywanego czasu normatywnej amortyzacji przedmiotu leasingu (czyli w przypadku samochodów osobowych minimum 2 lata) a także opierać się na rynkowej wartości przedmiotu przyjętej dla celów nowej umowy, co mogłoby podnosić ratę.
W dobie kryzysu, leasingobiorcy ratują się różnymi dostępnymi rozwiązaniami i często wybierają właśnie cesję leasingu.
Wyobraźmy sobie zatem, że ktoś, kto jakiś czas temu przejął umowę leasingu obecnie chce skorzystać np. z prolongaty umowy czy zmiany w harmonogramie spłat. Słusznie mógłby się obawiać, że tym zabiegiem narazi się fiskusowi a jego umowa zostanie potraktowana, jako nowa i będzie musiał ją zawrzeć „na nowo” na niekorzystnych warunkach.
Na szczęście nie będzie miało to już miejsca. Ogólna interpretacja wydana przez Ministerstwo Finansów w lutym 2021 r. daje bowiem możliwość wprowadzania szeregu zmian w umowach leasingu nie tylko przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji z powodu pandemii ale również tym, którzy z innych powodów chcieliby dokonać zmian w umowie …bez obawy, że wprowadzone zmiany spowodują potraktowanie takiej umowy, jako nowej.
Dopuszczalne zmiany w umowie leasingu po cesji
Jakie zatem zmiany w umowach leasingowych nie spowodują negatywnych reperkusji ze strony skarbówki i możesz czuć się spokojnie przejmując leasing od innego podmiotu?
Będą to zmiany polegające na:
- obniżeniu wysokości wymagalnych rat leasingowych na skutek wydłużenia czasu trwania umowy,
- zwiększeniu wysokości wymagalnych rat leasingowych na skutek skrócenia okresu trwania umowy (jednak nie krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji danego przedmiotu leasingu),
- zawieszeniu płatności rat przez umówiony z leasingodawcą okres,
- obniżeniu wysokości płaconych rat przez umówiony z leasingodawcą okres,
- wydłużeniu okresu trwania i obniżeniu wysokości comiesięcznych rat leasingowych, przy jednoczesnym zawieszeniu na umówiony okres płatności rat oraz zwiększeniu ich wysokości po upływie tego okresu (o wartość niespłacanej przez ten okres części kapitałowej rat leasingowych),
- zmianie ustanowionych zabezpieczeń do umowy leasingu,
- zmianie danych adresowych jednej ze stron umowy leasingu,
- zmianie zasad obciążania leasingobiorcy dodatkowymi opłatami.
5. Przedterminowy wykup przedmiotu
A może by tak sprzedać przedmiot leasingu? Jeżeli od zawarcia umowy minęło przynajmniej 40% przewidywanego, normatywnego okresu amortyzacji (dla aut osobowych, których normatywna amortyzacja wynosi 5 lat, 40% będzie odpowiadało umowie trwającej co najmniej od 2 lat), pomyślmy o wykupie przedmiotu leasingu. To trochę tak, jakby wystąpić o wcześniejszą spłatę kredytu. Ma on sens w przypadku łatwo zbywalnych środków: pojazdy, maszyny, wyposażenie, sprzęt. Po ich wykupie będzie je można stosunkowo łatwo sprzedać na rynku wtórnym. Pamiętać trzeba jednak, że musimy dysponować odpowiednim poziomem bieżących zasobów pieniężnych. Wcześniejszy wykup spowoduje obniżenie – o część odsetkową pozostałą do zapłaty – pozostałych do uiszczenia należności, ale i tak by dysponować swobodnie przedmiotem musimy te pieniądze po prostu mieć.
6. Zerwanie umowy leasingu – ostateczna ostateczność!
Co zrobić w sytuacji, gdy płynność finansowa Twojej firmy została mocno ograniczona? Odroczenie spłaty nie wchodzi już w grę, ponieważ Twoja firma od jakiegoś czasu ma problemy finansowe. W sytuacji bez wyjścia można zerwać umowę leasingu, aby nie piętrzyć problemów. Umowa zostanie wtedy rozliczona podobnie jak w procedurze wcześniejszego wykupu. Polega to na zliczeniu wszystkich pozostałych rat leasingowych i pomniejszeniu ich o dyskonto, czyli o aktualną wartość przedmiotu oraz o odsetki doliczone na harmonogramie do każdej przyszłej raty. Nie obejdzie się też bez naliczenia opłaty manipulacyjnej za zerwanie umowy.
Należy pamiętać, że oddając przedmiot, leasingobiorca z reguły wnosi jakąś dopłatę. Ma to miejsce wtedy, gdy przedmiot leasingu utracił na wartości (np. wskutek technicznych usterek czy amortyzacji). Unikniesz tej dopłaty w sytuacji, gdy przedmiot leasingu nie stracił znacznie na swojej wartości, ale jednocześnie nie odzyskasz od firmy leasingowej różnicy pomiędzy wartością przedmiotu leasingu, a ceną zbytu na wtórnym rynku – jeśli ta jest wyższa.
Jak mądrze wybierać długość trwania umowy leasingu biorąc pod uwagę kwestię ubezpieczenia?
Aby uniknąć problemów z przepisaniem ubezpieczenia OC/AC z leasingodawcy na siebie powinieneś wybierać nieparzyste okresy leasingu – np. 35 a nie 36 miesięcy albo 47, nie zaś 48 miesięcy. Ubezpieczenia są wydawane na okresy 12 miesięczne. Dzięki krótszemu o jeden miesiąc okresowi trwania umowy leasingowej będziesz mieć opłacony jeden miesiąc ubezpieczenia z góry. Po wykupie auta z leasingu ubezpieczyciel nie będzie stwarzał już problemów z zawarciem umowy ubezpieczenia na Ciebie czy Twoją firmę, co mogłoby mieć miejsce jeszcze miesiąc wcześniej.
Co zrobić z leasingiem, jeśli Twoja działalność gospodarcza została zawieszona?
Podczas zawieszenia działalności gospodarczej, czy nawet po jej likwidacji, zobowiązania nadal ciążą na Tobie. Jesteś zobligowany do ich regulowania w terminie. Zawieszenie działalności uwalnia od płacenia składek ZUS, nie generujesz też wtedy dochodów, z których podatki mogłyby zasilać skarb państwa. Jeśli jednak posiadasz umowę leasingową musisz dotrzymać jej warunków. W przeciwnym razie grożą Ci konsekwencje, które umowa ta przewiduje.
Co z leasingiem na samochody osobowe zawartym do końca 2018?
Jeśli przedmiotem leasingu jest samochód osobowy, a umowa leasingowa została zawarta przed 1 stycznia 2019 r., kiedy to weszły w życie zmiany dotyczące leasingu samochodów osobowych, to należy wziąć pod uwagę konsekwencje skorzystania z rozwiązań pomocowych np. prolongaty czy zmniejszenia raty. Sięgnięcie po nie spowoduje mianowicie zmianę warunków umowy leasingu. To z kolei będzie skutkować przejściem na nowe – obowiązujące od początku 2019 roku – zasady opodatkowania aut osobowych. Szczególnie niekorzystne może to być dla tych firm, które do końca 2018 roku wzięły w leasing drogie samochody. Aneksowanie umowy może bowiem wymóc uwzględnienie limitu 150 000 zł w zaliczaniu wydatków leasingowych do kosztów uzyskania przychodu.
Ministerstwo Finansów wyciągnęło jednak rękę do takich leasingobiorców. Krajowa Administracja Skarbowa potwierdziła bowiem, że urzędnicy fiskusa w przypadku zmiany harmonogramu spłat wywołanych czasowym zawieszeniem lub prolongatą umowy w związku z koronawirusem nie powinni interpretować tych zmian jako te, które powodują przejście na nowe zasady zaliczania kosztów. Zatem ci leasingobiorcy, którzy wzięli leasing na drogi samochód przed 2019 rokiem, nie utracą prawa do wyższych kosztów podatkowych, przysługujących im jeszcze na podstawie starych przepisów, obowiązujących do końca 2018 r.
Należy dodać, iż nie powinno być problemu interpretacyjnego z tymi zmianami w umowach leasingowych, które ograniczają się li tylko do prolongaty lub okresowego zawieszenia spłaty.
Indywidualna analiza przypadku przez urząd skarbowy, będzie miała raczej miejsce gdy zmiana w harmonogramie leasingowym będzie wynikiem czasowego obniżenia raty dla umowy zawartej przed 2019 rokiem.
Jak korzystnie odliczyć leasing samochodu powyżej 150 000 zł od podatku?
Należy oprzeć się na tzw. „podwójnym limicie”, który polega na zaliczaniu z jednej strony do kosztów uzyskania przychodu wydatków za leasing (za wpłatę wstępną + raty leasingowe) a z drugiej strony, już po wykupie auta do firmy, dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych. Ważne przy tym aby kwota widniejąca na fakturze wykupu auta spalinowego wynosiła przynajmniej 150 000 zł. Drogie samochody należy zatem brać w leasing z wysoką kwotą wykupu, co gwarantuje dobrą optymalizację podatkową oraz niskie raty miesięczne.
Podsumowanie
Okoliczności kryzysowe, powinny być dla Ciebie sygnałem do jak najszybszego skontaktowania się z firmą finansującą Twój leasing. Nie pozwól by powstały zaległości a firma leasingowa zaczęła sięgać po narzędzia windykacyjne, które pozbawią Cię przedmiotu leasingu i wygenerują dodatkowe zadłużenie.
Niezależnie czy są to przejściowe problemy z płynnością w Twojej firmie czy po prostu wiesz, że nie podołasz dłużej spłacie leasingu działaj z wyprzedzeniem! Pamiętaj, że firmy leasingowe posiadają gotowe rozwiązania – opisaliśmy je powyżej w punktach 1-6 – do zastosowania w takim przypadku.