Odszkodowanie za ciężarówkę

CO TU ZNAJDĘ?

Treść dostaczy Ci kompleksową analizę tematu

Kompleksową analizę tematu!

Znajdziesz tu cenne wskazówki i porady

Cenne wskazówki i porady!

Odszkodowanie za zbyt wysokie opłaty drogowe dla ciężarówek

Każdy samochód ciężarowy, który od 2005 r. do dzisiaj poruszał się po niemieckich drogach federalnych, najprawdopodobniej został objęty zbyt wysokimi opłatami drogowymi. Jako właściciel firmy transportowej najpewniej ponosiłeś wtedy nieproporcjonalnie wysokie koszty niemieckiej policji drogowej, które były uwzględniane w tych opłatach niezgodnie z prawem – potwierdza to wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 28-10-2020 r. Dlatego też właścicielom pojazdów ciężarowych, które poruszały się w tym czasie po niemieckich drogach dalekiego ruchu, należy się zwrot zawyżonych kosztów!

Biorąc pod uwagę skalę przejazdów polskich firm spedycyjnych po drogach zachodniego sąsiada – uzyskane kwoty odszkodowania mogą być pokaźne!

Jakiej kwoty odszkodowania możesz się spodziewać?

Przyjmuje się, iż koszty policji, które były ujmowane w opłacie drogowej – jak się okazało – z naruszeniem prawa stanowią, w ujęciu szacunkowym, 4% tej opłaty. Przy czym najprawdopodobniej będzie możliwość dochodzenia zwrotu dalszych kosztów związanych z niesłusznie pobieraną częścią opłaty drogowej, w tym odsetek.

Co zrobić by otrzymać odszkodowanie za opłaty drogowe?

Wiadomo, w pojedynkę jest zawsze ciężej. Można oczywiście, powołując się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości EU, samodzielnie dochodzić roszczeń od Republiki Federalnej Niemiec. Polecamy jednak skorzystanie z wyspecjalizowanych w tym aspekcie kancelarii prawnych, które reprezentując setki firm transportowych z całej Unii Europejskiej mają o wiele większą siłę i możliwości negocjacyjne.

Co ważne, przystąpienie do pozwów zbiorowych jest z reguły bezpłatne a wynagrodzenie dla kancelarii wypłacane jest jako procent z uzyskanego odszkodowania.

Jedną z najbardziej wyspecjalizowanych firm prawniczych w branży transportowej jest Levantix Rechtsdienstleistungen GmbH. Udostępniła ona polskojęzyczną wersję strony internetowej: https://toll-damages.com/pl/, na której można bezpłatnie się zarejestrować i wyrazić chęć uczestnictwa w procesie dochodzenia roszczeń.

Czy wiesz, że leasing ciągników siodłowych może być potraktowany jako schemat podatkowy?

Przepisy ordynacji podatkowej wymagają by Twój leasingodawca (np. bank, towarzystwo leasingowe) przesłał zgłoszenie zawartej z Tobą umowy leasingowej do Urzędu Skarbowego, jeśli pominięto etap ofertowania a Ty sam zgłosiłeś się do banku lub firmy leasingowej lub dealera po finansowanie?

Za uchybienia w tym zakresie grozi sankcja również i Tobie. Możesz tego uniknąć w bardzo prosty sposób korzystając z usług centrów leasingu, które zajmując się pośrednictwem leasingowym przeprowadzają etap ofertowania za Ciebie. Zgłoś się po ofertę na leasing!

Firmy transportowe mogły już wcześniej wystąpić o odszkodowania za ciężarówki

Jeśli posiadałeś w swojej stajni ciągniki siodłowe marek Volvo-Renault, Mercedes-Daimler, MAN, Scania, Iveco lub DAF to za pośrednictwem ww. kancelarii mogłeś już wcześniej sięgnąć po odszkodowanie za zmowę cenową producentów TIR-ów.

Do lipca 2019 r. polscy przedsiębiorcy z branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej dołączali bowiem (z pomocą ww. kancelarii) do zbiorowych pozwów przeciwko producentom ciężarówek, które zostały złożone w imieniu niemieckiego związku transportowego BGL.

Pozwy te opiewały na kwotę 1,6 mld Euro, reprezentowały w sumie ok. 180 000 samochodów ciężarowych należących do firm przewozowych z ponad 20 krajów UE.

Chodziło o zmowę cenową producentów ciągników siodłowych DAF, Mercedes, Volvo, Renault, MAN, Iveco oraz Scania, która – nota bene – jako ostatnia przyznała się do udziału procederze, jaki rozpoczął się w 1997 r. Trwał on nieprzerwanie do 2011 roku, kiedy to Volvo-Renault przyznało się jako pierwsze do udziału w kartelu producentów samochodów ciężarowych.

Nieuczciwe porozumienie producentów ciężarówek doprowadziło w tych latach nie tylko do sztucznego zawyżania cen nowych pojazdów ciężarowych ale i kosztów ich serwisowania oraz części zamiennych. To z kolei skutkowało nie tylko podniesieniem kosztów transportu ale i cen samych przewożonych towarów. Konsekwencje – choć w znacznym uproszczeniu – dotknęły szerokiego odbiorcy, w tym ostatecznego konsumenta – każdego z nas.

Dlaczego polskie firmy powinny występować o rekompensaty za samochody ciężarowe?

Pamiętajmy, że po europejskich szosach jeździ codziennie prawie 170 tys. polskich ciężarówek. Daje to polskim przewoźnikom prawie ¼ udziałów w rynku transportowym w Europie! Szacunki podają, że tylko w okresie trwania zmowy cenowej polskie firmy transportowe zakupiły lub wzięły w leasing ok. 300 000 samochodów ciężarowych marek Scania, MAN, Volvo/Renault, Mercedes-Daimler, Iveco czy DAF. Stawia to polskie firmy w gronie najbardziej poszkodowanych!

Jeśli wziąć pod uwagę opłaty drogowe, polskie firmy mogą stanowić czołówkę w walce o zwroty bezprawnie naliczonych kosztów.

Jakie samochody ciężarowe mogą liczyć na odszkodowanie?

Warto w tym miejscu podkreślić, że niezależnie czy kupiłeś pojazd za gotówkę, na kredyt czy skorzystałeś z leasingu transportu ciężkiego to zawsze masz prawo w dochodzeniu roszczeń.

Tak samo było w przypadku zmowy cenowej choć tutaj Komisja Europejska ustaliła, iż proceder miał miejsce od 17 stycznia 1997 r. do 18 stycznia 2011 r. i to pojazdów z tych roczników dotyczyły pozwy.

Co do rodzajów ciężarówek przyjmuje się, że naruszenie dotyczy samochodów ciężarowych o masie od 6 do 16 ton (tzw. średnie samochody ciężarowe) oraz samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 16 ton (tzw. duże samochody ciężarowe), będących zarówno pojazdami ciężarowymi skrzyniowymi, jak i ciągnikami siodłowymi.

Jest zatem o co walczyć, szczególnie, że przystąpienie do pozwu jest bardzo proste i nie pociąga za sobą żadnych kosztów związanych z indywidualnym złożeniem pozwu.

W jaki sposób dochodzić swoich roszczeń?

Jeżeli reprezentujesz firmę, której ciężarówki jeździły po niemieckich drogach – dołącz do zbiorowego pozwu rejestrując się na polskojęzycznej stronie https://toll-damages.com/pl/

Pamiętaj, że nawet jeśli w Twoim przypadku kwestia dotyczy tylko jednego pojazdu ciężarowego – nic nie tracisz. Wynagrodzenie kancelarii uzależnione jest od tego czy pozew, który ma wielkie szanse na wygraną będzie zwycięski. W razie przegranej, nie poniesiesz żadnych skutków finansowych. Poza wypełnieniem zgłoszenia i przesłaniem kilku skanów nie musisz nic więcej robić. W przypadku wygranej oczekuj zastrzyku gotówki, którą zawsze możesz zainwestować w dalszy rozwój parku samochodowego swojej firmy.

Powodzenia! Trzymamy kciuki!

Wygodny leasing z SOS

KOMPLEKSOWA
DOSTAWA LEASINGU

21+ Towarzystw Leasingowych

Znajomość Branży i Warunków

Realna Pomoc przy Wyborze Ofert