Motocykle, motory, skutery i quady w leasingu

[Wszystkie: 2 Średnia: 5]

Motocykli, skuterów i quadów nie omija leasing!

W kilkunastu ostatnich latach obserwujemy intensywny rozwój nowych branż, które są odpowiedzią na zmieniające się zapotrzebowanie rynku. Dostawy ciepłego jedzenia on-line albo szybkie przesyłki kurierskie to tylko przykłady firm, w prowadzeniu których pożądanymi pojazdami stały się motocykle, skutery, skutery śnieżne / wodne oraz quady. Wiele firm korzysta z nich w ramach swojej działalności. W przypadku motocykli czy skuterów może to być działalność kurierska, reklamowa, cateringowa albo przewozowa, zaś w przypadku quadów oraz skuterów śnieżnych lub wodnych np. działalność rekreacyjna, sportowa, ratunkowa czy usługowa. Takie zapotrzebowanie spowodowało, że motocykle w leasing firmowy przeżywają obecnie rozkwit.

Motory i skutery stały się też rozwiązaniem dla firm w walce z uciążliwymi korkami drogowymi. Zamiast leasingowania samochodów firmy coraz chętniej sięgają po leasing motocykli czy motorowerów, które znacznie ułatwiają poruszanie się w zatłoczonych miastach.

Motocykle, skutery i quady są pojazdami coraz częściej leasingowanymi nie tylko przez przedsiębiorców, ale także przez osoby prywatne. Nie ma w tym nic dziwnego bo leasing na firmę to rozwiązanie optymalne, pozwalające sporo zaoszczędzić.

Czy wiesz że,
znajomość branży leasingowej i wewnętrznych procedur firm leasingowych znacznie ułatwia wybór właściwego leasingodawcy? Dzięki temu zapewniasz większą skuteczność uzyskania prostego i taniego leasingu dla Twojej firmy.

Dlaczego motocykle w leasing?

Firmy wybierają ten typ finansowania z uwagi na to, że:

  1. Leasing motocykla czy quada jest zwyczajnie tańszy niż kredyt czy pożyczka;
  2. Motocykl w leasingu nie wymaga angażowania 100% własnych środków – tak, jak gotówka.
  3. Warunki leasingowe pozwalają na uzyskanie niższego oprocentowania niż kredyt;
  4. Leasing motocykla na firmę nie jest wpisywany do bazy BIK (nie wpływa na Twoją zdolność kredytową lub Twojej firmy);
  5. Quad czy skuter w leasingu to szybki i prosty sposób sfinansowania każdego typu motoru. Dlaczego? Najczęściej bowiem wyleasingujesz motocykl w procedurze uproszczonej a decyzję o przyznaniu leasingu na wybrany motor otrzymasz już na dzień następny;
  6. Leasing motorów pozwala, w przypadku wykorzystywania ich do celów li tylko działalności gospodarczej na zaliczanie pełnych rat leasingu w koszty uzyskania przychodu. Naturalnie, jeśli użytkujemy motocykle czy quady w trybie mieszanym, czyli zarówno na potrzeby firmowe, jak i prywatnie, wysokość rat leasingowych będzie mogła być uznana za koszt podatkowy tylko do limitu ustalonego dla amortyzacji – czyli do 150 tys. zł. Z reguły jednak motocykle, skutery czy quady są tańsze od kwoty limitu amortyzacyjnego 150 000 zł. Nie powinno być więc problemu z pełnym odliczeniem rat leasingowych za tego typu pojazdy. Warto pamiętać, że motocykle w leasing-u na firmę rządzą się analogicznymi zasadami zaliczania wydatków leasingowych w koszty, jak i zaliczania wydatków eksploatacyjnych do kosztów firmowych, co w przypadku leasingu samochodów osobowych na firmę.
  7. Po zakończeniu umowy leasingu na motor wykupimy go zazwyczaj po bardzo niskiej cenie (ustalonej wcześniej przy podpisywaniu motocyklowej umowy leasingowej).

Czy nie warto zatem rozważyć leasingu jako formy finansowania motocykli i quadów, zwłaszcza że dynamika rozwoju firm używających ich w swojej działalności jest niezwykle intensywna? Spójrzmy chociażby na rynek pojazdów do wynajęcia – po rowerach pojawiły się właśnie skutery i motocykle zdobywając kolejne polskie miasta! Albo na rynek wyjazdów integracyjnych, gdzie quady czy skutery wodne / śnieżne są coraz częściej elementem programu oferowanego grupom turytycznym. Bez wątpienia leasing wszelkiego rodzaju motorów ma głęboki sens i uzasadnienie, szczególnie związane z rozwojem branż, w których motocykle, quady i skutery są lub będą stosowane i traktowane jako inwestycje.

ZAMÓW LEASING NA MOTOCYKL

Motocykle i quady w leasing-u a odliczenie kosztów podatkowych i VAT

Motocykle i quady są zaliczane do pojazdów samochodowych na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dział I, art. 2 ww. ustawy definiuje je w następujący sposób:

  • 32. pojazd silnikowy– pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego;
  • 33. pojazd samochodowy– pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego;
  • 45. motocykl– pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.).

Ponadto obwieszczenie Ministra Transportu w Dzienniku Ustaw z 2007r., Nr 137, poz. 968 ze zm. w załączniku nr 4 przypisuje pojazd samochodowy inny do kategorii homologacyjnej L7e w przypadku czterokołowców oraz do L6e w przypadku czterokołowców lekkich.

W świetle powyższych przepisów organy podatkowe zaliczają quady i motocykle do pojazdów samochodowych. Dzięki temu od ich zakupu oraz wydatków związanych z ich eksploatacją podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń podatkowych. Prawo odliczania VAT oraz zaliczania wydatków leasingowych oraz eksploatacyjnych do kosztów firmowych odbywa się na tych samych zasadach co dla samochodu osobowego.

Sprawdź zasady ujmowania i odliczania kosztów podatkowych przy leasingu pojazdów samochodowych.

Należy jednak pamiętać, że uprawnienia do odliczania VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami oraz zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodu mamy po spełnieniu kilku warunków:

  1. Wliczamy w koszty uzyskania przychodu tylko te wydatki, które ponieśliśmy w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym);
  2. Jesteśmy w stanie, jako podatnik, wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ww. poniesionymi wydatkami a wykonywaną działalnością gospodarczą oraz osiąganymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów;
  3. Umiemy prawidłowo udokumentować ww. koszty, zarówno te bezpośrednie jak i pośrednie związane z przychodami.

Leasing motocykli, quadów i skuterów – podstawowe przywileje podatkowe 2019

Jeśli jesteśmy fanami sportów ekstremalnych i/lub miłośnikami poruszania się na dwóch kółkach, a dodatkowo prowadzimy firmę, w której wykorzystujemy motocykle, quady czy skutery, to biorąc je w leasing zyskujemy podstawowe korzyści podatkowe w postaci:

  1. Możliwości odliczenia podatku VAT od każdej raty leasingowej. Jeśli pojazd wykorzystujemy do celów tylko firmowych – odliczymy 100% VATu; jeśli do celów mieszanych – Twoja firma odliczy 50% podatku VAT od każdej faktury za ratę leasingu.
  2. Odliczania wydatków eksploatacyjnych (paliwo, serwis, naprawy) od kosztów uzyskania przychodu (KUP). Jeśli motor wykorzystujemy tylko do celów naszej firmy to będziemy je mogli zaliczać w 100% do KUP. Jeżeli Twoja firma wykorzystuje jednak motocykl w sposób mieszany to niezależnie od formy jego sfinansowania (gotówka, leasing czy kredyt), zaliczysz wydatki eksploatacyjne w 75% ich wartości netto do kosztów firmowych.
  3. Odliczenia podatku VAT od faktury za wstępną opłatę leasingową oraz od wykupu po zakończonej umowie leasingu motocykla czy skutera na takich samych zasadach jak od każdej raty leasingu (patrz pkt. 1).
  4. Zaliczenia w całości do kosztów firmowych wydatków na obowiązkowe ubezpieczenie motocykla. tzw. ubezpieczenie OC. Ubezpieczenie AC czy ubezpieczenie GAP, które dla motocyklistów jest szalenie istotną kwestią z uwagi na częste kradzieże oraz stłuczki pojazdów motocyklowych, również zaliczysz w pełni do kosztów firmowych, pod warunkiem, że wartość pojazdu przyjęta dla celów ubezpieczenia nie przekroczy 150 000 zł.

Pamiętać jednak należy, że od 2019 roku, jeśli nasz pojazd samochodowy jest użytkowany w trybie mieszanym (tj. do celów i prywatnych i służbowych) i jednocześnie ma wartość większą niż 150 tys. zł, to obowiązuje nas limit kosztów amortyzacji i leasingu. Oznacza to, że wydatki leasingowe dla pojazdów kosztujących ponad 150 tys. zł nie będą mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Pamiętajmy przy tym, że wydatki leasingowe (np. za raty leasingu) i wydatki eksploatacyjne (na. za przeglądy czy opłaty autostradowe) to dwie różne kategorie kosztów, które obowiązują odmienne zasady odliczeń.

Warunki leasingu nowych i używanych motocykli i quadów

W poniższej tabeli prezentujemy zebrane informacje na temat warunków leasingu motocykli, skuterów i quadów jakich przedsiębiorcy mogą oczekiwać od firm leasingowych w Polsce.

Rodzaj leasingu·    leasing finansowy
·    leasing operacyjny (stosowany w 90% przypadków)
Okres leasingowania·    standardowo 24-36 miesięcy (motocykle są tańsze od aut stąd krótszy okres trwania umowy leasingowej)
·    możliwe warunki specjalne do 60 miesięcy
Wpłata własna (zwana inicjalną)·    z reguły 20% wartości leasingowanego motoru, choć przy nowych pojazdach możemy powalczyć o 10%
·    od 25% dla używanych motorów używanych ale nie starszych niż 3 lata.
Procedury·    uproszczona procedura leasingowa: dokumenty rejestrowe i dowody osobiste reprezentantów (stosowana szczególnie przy leasingu nowych pojazdów)
·    procedura standardowa: dodatkowy wymóg przedstawienia dokumentów finansowych (stosowana z reguły dla pojazdów używanych oraz z przeznaczeniem mieszanym)
Przedmiot leasingu·    motocykl nowy lub używany (standardowo max 3-letni, wyjątkowo max 5-letni)
·    do odbioru w 2-7 dni od złożenia wniosku
Leasingobiorca·    standardowo taki, który prowadzi działalność gospodarczą min. 6-12 miesięcy
·    możliwe warunki specjalne tj. leasing dla nowopowstałych firm (należy liczyć się z większą wpłatą wstępną)

Należy zauważyć, iż leasing dokładnie tego samego pojazdu (motocykla, skutera czy quada) u różnych leasingodawców może się wiązać z innymi warunkami i wysokością kosztów po stronie leasingobiorcy. Dlatego z jednej strony koniecznym jest rozpatrzenie co najmniej kilku różnych ofert leasingu, ale z drugiej strony szukanie ich na własną rękę wśród tylu dostępnych instytucji finansowych jest bezsprzecznie czasochłonne. Z pomocą centrum leasingowego sprawdzisz oferty wszystkich firm obsługujących leasing na motocykle, skutery i quady składając tylko jedno zapytanie o leasing motocykla! Szeroka baza kontaktów i firm współpracujących zapewni Ci najdogodniejsze warunki leasingu pojazdów motocyklowych na jakie możesz sobie pozwolić.

Uwaga, tu weźmiesz prosty i skuteczny leasing, sprawdź!Wybierz najlepszą ofertę leasingu dla swojej firmy!

  1. Wypełnij formularz leasingowy on-line tylko jednej raz.
  2. Wyślemy Twoje zapytanie do najlepszych firm leasingowych.
  3. Otrzymasz bezpłatne propozycje od tych firm, które zgodzą się na leasing.